Zmiana przepisów odnośnie przegladów zbiorników CNG !!!

Forum poświęcone legalizacji zbiorników CNG w TDT. Ceny legalizacji, problemy, polecane warsztaty.
AdamBialas
Posty: 175
Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
Lokalizacja: Olsztyn

Zmiana przepisów odnośnie przegladów zbiorników CNG !!!

Post autor: AdamBialas »

Właśnie chciałem zrobić przegląd okresowy (3 letni butli ) kiedy dowiedziałem się że zmieniły się przepisy od sierpnia . I teraz co 10 lat butle muszą przejść próby ciśnieniowe (koszmar) oto co z tego wyszło i co jakie zapytanie wysłałem do TDT.

Tu link do zmian w przepisach

koszmarne przepisy

a tu moja poczta :

Dzień dobry.
Jestem posiadaczem auta Fiat Multipla BiPower z rocznika 2000 wyposażonego w oryginalną instalację CNG w oparciu o 3 butle firmy FABER. Auto po sprowadzeniu z Niemiec , by poruszać się po polskich drogach i przejść przeglądy techniczne musiało mięć sprawdzone i homologowane butle.Czynności te zostały wykonane i udokumentowane przez Nadzór Techniczny odział w Gdańsku w 2008 roku , butle mają oznaczenie R110 co zostało wykazane w dokumentach. Jednocześnie została zawarta w dokumentacji informacja o kolejnej kontroli stanu butli w 2011 roku.
W czerwcu 2011 po kontakcie z TDT w Olsztynie ustaliłem ,że zgodnie z kończącym się terminem dokonam kontroli we wrześniu gdyż nie wymaga ona dodatkowych czynności jedynie pozostawienia auta w TDT Olsztyn na parę godzin. Zgodnie z ustaleniami skontaktowałem się z TDT na koniec sierpnia i tu zaczyna się problem . W sierpniu uległy zmianie przepisy i zgodnie z nimi pomimo informacji o tym , iż butle mogą być eksploatowane do 2020 roku (informacja z TDT Gdańsk) muszą przejść próby ciśnieniowe po 10 latach od daty produkcji (zgodnie z nowym rozporządzaniem) .Z wielkim zdziwieniem po informacjach z TDT Olsztyn rozpocząłem poszukiwania drogi do przeprowadzenia takich prób.Po skontaktowaniu się z 5 najbliższymi dla mojej lokalizacji autoryzowanymi przez TDT zakładami przeprowadzającymi badania zbiorników CNG okazało się ,że żaden z nich nie wykonuje prób wysoko ciśnieniowych zgodnych z nowym rozporządzeniem . Dowiedziałem się również ,że demontaż butli i ich badanie może skutkować wysokimi kosztami takich badań , po pierwsze ze względu na sam ich charakter (fizyczne testy przy dużych ciśnieniach) oraz ze względu na to że instalacja CNG jako zespół elementów stanowi całość która po takiej operacji może dodatkowy wymagać np. wymiany zaworów (które należy wykręcić po 11 latach ) dodatkowo nie wiadomo też jak zachowa się reszta instalacji po jej rozszczelnieniu . Całe badanie może więc spowodować ,że koszty z niego wynikające będą niewspółmierne do jego efektów .

Proszę o informację , jak przeprowadzić badania techniczne butli w sytuacji gdy zakłady nie chcą lub nie są w stanie przeprowadzić badań wysoko ciśnieniowych i czy są one konieczne w sytuacji gdy sam producent butli gwarantuje ich sprawność przez 20 lat robiąc im bardzo specjalistyczne badania sprawności , jakości i bezpieczeństwa przed ich zamontowaniem w aucie.Wydaje się ,że nie trzeba obszernej wiedzy techniczne by zrozumieć fakt ,że w drodze normalnej eksploatacji przy założeniu , że butle nie mają zewnętrznych uszkodzeń fizycznych wystarczająca powinna być gwarancja producenta , zbiorniki te praktycznie przy każdym ich zatankowaniu przechodzą swoistą "próbę ciśnieniową" .

Proszę o informację , co zrobić w zaistniałej sytuacji i czy faktycznie założeniem ministerstwa infrastruktury było narażanie posiadaczy aut z CNG na wysokie koszty związane z "nadmiarowym" w stosunku do gwarancji producenta badaniem oraz innymi przykrymi wynikającymi z tego następstwami .


E-mail poszedł dziś wiec czekam na odpowiedz , dam znać jak bedzie.
Ostatnio zmieniony pn sie 29, 2011 17:20 przez AdamBialas, łącznie zmieniany 1 raz.
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Post autor: tigercng »

Ciekawe!
To ta sama zmiana rozporządzenia, która miała wprowadzić zakaz samodzielnego tankowania CNG i LPG, a którą omawialiśmy tutaj:
http://cng.auto.pl/forum/koniec-samodzi ... vt1129.htm
Miała nie wejść, a jednak weszła. Minister Grabarczyk starannie dba o to żeby urzędnikom TDT dostarczyć kasę na pensje. Zapewne wiąże się to z bliskim już wejściem na polski rynek europejskich organizacji dozoru, chociażby TUV. Na to jednak przyjdzie nam jeszcze kilka lat poczekać.
Oczywiście nie mniej ważne dla MI jest wsparcie interesów koncernów i mafii paliw płynnych, dla których CNG jest bardzo groźnym konkurentem. Wszelkie utrudnienia w korzystaniu z CNG i stawianie nam niemożliwych/nieopłacalnych do spełnienia wymagań jest częścią polityki realizowanej przez MI.
Pozostaje mieć nadzieję, że minister Grabarczyk i jego "rozporządzenie" przeminie równie szybko, jak obecny rząd po przegranych wyborach.

Patrząc na strony internetowe MI to rozporządzenie ma cały czas status projektu: "Projekt po Komisji Prawniczej skierowany do notyfikacji".
Gdyby nie Twój link do Dziennika Ustaw można pomyśleć, że projekt jest odłożony na półkę.

Jeszcze najważniejsze, czyli rozwiązanie Twojego problemu :grin:
Z tego co mogę wywnioskować z Twojego postu, to zbyt krótko szukałeś właściwego zakładu. Dowiadywałem się w firmie "Migaz-S", znają problem, wykonują próby ciśnieniowe bez demontażu butli w cenie 350 zł za butlę. Dla porównania rewizja zewnętrzna kosztuje tam 150 zł za butlę.
Będę wdzięczny za kliknięcie "Pomógł" :smile:

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony czw sty 01, 1970 02:00 przez tigercng, łącznie zmieniany 10 razy.
AdamBialas
Posty: 175
Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: AdamBialas »

Dzięki za "rozwiązanie" lecz ja bym tego tak nie nazwał .
Żeby dokonać przeglądu butli muszę jechać do punktu oddalonego o 200 km od miejsca zamieszkania , to nie jest rozwiązanie to nawet nie jest półśrodek . To raczej pokazuje jak bardzo jesteśmy "wieśniakami" europy , co więcej jak bardzo wzajemnie lubi sobie utrudniać życie . Te moje 200 km i kolejne setki kilometrów innych posiadaczy aut z CNG do ich punktu badawczego daje sumaryczną odległość jaka dzieli rozumy pracowników Ministerstwa Infrastruktury , TDT i innych instytucji który konsultowały projekt tego rozporządzenia od jak widać nieznanego im miejsca określanego w kręgach ludzi inteligentnych jak "zdrowy rozsądek".

Butle mające europejski certyfikat zgodny z ECE R 110 muszą z założenia spełniać określone i narzucone producentowi wymagania. Zgodnie z tym dokumentem a rozporządzenie "niby" właśnie z nim jest zgodne zakres okresowych badań wygląda następująco (tłumacz z google):

4.1.4. okresowe przekwalifikowanie
Zalecenia dotyczące okresowych przekwalifikowanie przez oględziny lub badania w czasie trwania usługi są świadczone przez cylinder producenta na podstawie zastosowania w warunkach eksploatacyjnych określonych w niniejszym dokumencie. Każdy cylinder jest wizualnie co najmniej raz na 48 miesięcy od daty jej wejścia do użytku w pojeździe (rejestracja pojazdu) oraz w czasie każdej ponownej instalacji zewnętrznych uszkodzeń i pogorszenia, w tym pod taśmami wsparcia.Oględziny powinny być przeprowadzone przez właściwą agencję zatwierdzone lub uznane przez organ regulacyjny, zgodnie z zaleceniami producenta: Butle bez etykiety zawierające informacje obowiązkowe lub z etykietami zawierającymi informacje obowiązkowe, które są nieczytelne w jakikolwiek sposób są usuwane z serwisu. Jeśli butla może być zidentyfikowane przez producenta i numer seryjny, etykiety zastępcze może być stosowane, co pozwala na cylinder do pozostania w służbie.
4.1.4.1. Cylindry udział w kolizji
Butle, które brały udział w kolizji pojazdu jest ponownym skontrolowaniu przez agencję autoryzowany przez producenta, chyba że skierowane przez organ właściwy. Butle, które nie wystąpiły uderzenia z kolizji mogą być zwracane do serwisu, w przeciwnym wypadku cylinder zostaną zwrócone do producenta w celu oceny.

a tu link do oryginału
R110

Nie ma tam mowy o testach ciśnieniowych po 10 latach. Jest za to mowa o zakresie testów producenta w ramach kontroli jakości i tam można znaleźć ich opis. Jedyne wymagane badanie eksploatacyjne to inspekcja wizualna co 48 miesięcy , którą nota bene w Polsce dla utrudnienia życia skrócono do 36 miesięcy.


Problem w tym , że CNG jest rozwiązaniem na tani transport , jest więc w przekonaniu wielu ludzi luksusem za który trzeba zapłacić w ten czy inny sposób. I zgodnie z zasadami że jesteśmy "lepsi" od reszty europy i tylko my naprawdę wiemy jak przeprowadzać badania , mamy takie a nie inne przepisy. Do tego dochodzi jeszcze ogólna wrogość do sąsiada który ma coś lepszego niż ja. Z tej oto mieszanki mamy taki efekt.


30.08.2011
Dzwoniłem do Migazu na Modlińskiej
Badanie obejmujące co 10 lat testy ciśnieniowe to koszt 350 zł od butli , czyli w przypadku auta z 3 butlami to razem 1050 zł . Już od dawna wiem że nie żyje w normalnym kraju ale żeby urzędowo zmuszać obywatela do takich wydatków , kpina.
A na pierwszej stronie portalu jakaś "cisza" w temacie nowych przepisów , może czas coś z tym zrobić bo wszystkich nas takie koszty czekają .
Ostatnio zmieniony wt sie 30, 2011 10:49 przez AdamBialas, łącznie zmieniany 1 raz.
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Post autor: tigercng »

Haracz pozostaje haraczem, niestety. Pocieszmy się, że taką próbę robi się tylko raz. Cenę poprawiłem.
Co do odległości, to taki jest los pionierów. Nie wiem jak to wygląda u Fiata, ale w GM Opel, jeśli wszystko dobrze pójdzie, jedyne w Polsce ASO autoryzowane do serwisu CNG będzie zlokalizowane w Lublinie. Ja jeszcze jakoś dojadę, ale kolegom z Poznania lub Wrocławia serdecznie współczuję :???:
Ostatnio zmieniony czw sty 01, 1970 02:00 przez tigercng, łącznie zmieniany 1 raz.
AdamBialas
Posty: 175
Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: AdamBialas »

Zgodnie z logiką , zasadami obsługi i nadzoru takich butli w reszcie UE oraz gwarancją producenta , jest to badanie absolutnie zbędne .Gdy dzwonie po warsztatach czy do Fiata czy do dystrybutora FABERA w Polsce to albo milką albo się śmieją , po pytaniu czy wydaje im się to konieczne. Inspektorzy TDT na pytanie jaki jest techniczny cel i uzasadnienie tego badania , odpowiadają , że rozporządzanie nakazuje to muszą zrobić . Brak całkowicie technicznych powodów do odkręcania zaworów i wtłaczania w butle czegokolwiek . Jedyną przyczyną jest bzdurne rozporządzenie na które my godzimy się jak te barany na łące , wypasane przez stado inspektorów którzy zrobią wszystko co muszą choć nie wiedzą dlaczego to robią . Liczba użytkowników tak wychwalanego i ekologicznego CNG nigdy nie wzrośnie , właśnie przez takie przepisy , małą ilość stacji i to tylko w dużych miastach , jeśli właśnie "pionierzy" nie powiedzą głośno "stop !!! panowie chcemy traktowania jak wszyscy jak kierowcy w Niemczech , Czechach czy Włoszech " .Mając CNG chcemy być normalni a może nawet uprzywilejowani jak w większości krajów a nie ułomni jak traktują to władze teraz. To właśnie taka społeczność jak użytkownicy CNG powinni konsultować zapisy z tym związane a nie inspektorzy TDT czy inne mylące LPG z CNG grupy specjalistów . Koszmar ... po prostu koszmar .... niby XXI wiek , Europa a tu dalej w temacie dozoru ciemnogród.
Ostatnio zmieniony wt sie 30, 2011 13:50 przez AdamBialas, łącznie zmieniany 1 raz.
BIGMARIO
Posty: 348
Rejestracja: sob sty 23, 2010 13:29
CNG car: OPEL ZAFIRA A 1.6 CNG 2004 R.
Lokalizacja: Sosnowiec :)

Post autor: BIGMARIO »

Witajcie. Kolejny "Bubel" na naszą nie korzyść :mad: :mad: :mad:
MARIO72
Obrazek
Awatar użytkownika
supermajku
Posty: 137
Rejestracja: pt gru 24, 2010 22:54
CNG car: swift 4x4 mk2 lpg
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: supermajku »

proponuję zaprosić JAworowicz i oddać sprawę dla reportera...
Lepiej zredukować, niż później żałować.
AdamBialas
Posty: 175
Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: AdamBialas »

Najgorszy w postępowaniu MI jest fakt ,iż stara się wcisnąć użytkownikom CNG,LPG czy LNG ,że rozporządzenie jest wynikiem adaptacji Regulacji EU R 110 z naszymi przepisami o nadzorze technicznym. Tak bynajmniej wynikało z uzasadnienia zawartego w projekcie rozporządzenia.
Efekt końcowy jest taki , że MI powybierało sobie część zapisów z w/w regulacji dużą część zmieniało ze stratą dla obywateli własnego kraju. Całkowicie zignorowało część mówiącą o wymogach jakościowych i bezpieczeństwa butli CNG a w zamian dodało ten "kretyński" test ciśnieniowy po 10 latach użytkowania. Żaden kraj UE nie zadbał o bezpieczeństwo swoich obywateli tak jak zrobiła to ekipa ministra Grabarczyka , szkoda tylko że ta troska jest niczym nie uzasadniona a koszt badań aktualnie 350 zł za butle (bo może dość nawet do 500 skoro są tylko 2 zakłady robiące takie cuda) ma pokrywać sam obywatel.
Awatar użytkownika
kefasps
Posty: 211
Rejestracja: czw wrz 11, 2008 12:37
CNG car: Opel Zafira 2005
Lokalizacja: Poznań (Luboń)

popieram poprzedni post

Post autor: kefasps »

i dlatego głosowanie na PO to głosowanie przeciw własnym interesom...
Zafira 1,6CNG 2005 +++SPALANIE MIASTO BEZ OSZCZĘDZANIA 7,3CBM/100KM+++
Awatar użytkownika
supermajku
Posty: 137
Rejestracja: pt gru 24, 2010 22:54
CNG car: swift 4x4 mk2 lpg
Lokalizacja: Wrocław

Re: popieram poprzedni post

Post autor: supermajku »

kefasps pisze:i dlatego głosowanie na PO to głosowanie przeciw własnym interesom...
zostanie tylko ropa ruska gdy przy korytku będzie rząd tuska

robiąc uprawnienia na tankowanie lpg jak dobrze pamiętam to zbiorniki do lpg mają homologacje na 20 lat lecz po 10 trzeba zrobić im badanie tak jak dla cng po 3. Pozatym takie żecze jakie trzeba robić co 48 miesięcy wg r110 powinien dokonywać diagnosta SKP.
Ostatnio zmieniony czw wrz 01, 2011 15:45 przez supermajku, łącznie zmieniany 1 raz.
Lepiej zredukować, niż później żałować.
AdamBialas
Posty: 175
Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: AdamBialas »

Diagnosta SKP ,mając dokumenty w ręku wykonuje sprawdzenie zgodności numerów butli , bada szczelność instalacji gazowej i gdyby jeszcze raz na 48 miesięcy dokonywał wizualnej oceny stanu butli zgodnie z EU R110 mieli byśmy wszystko z głowy . I tak nadanie w SKP auta z gazem kosztuje więcej. Mogło by być normalnie , ale nie u nas musi być "lepiej".
A jak mówi stare chińskie przysłowie "lepsze jest wrogiem dobrego " . A co do PO to raczej żadna władza nie wykazała się od 2000 roku jakimś specjalnie "ciepłym" uczuciem i zrozumieniem dla użytkowników CNG a to przecież czysta ekonomiczna oszczędność i ekologia .
Ostatnio zmieniony czw wrz 01, 2011 19:17 przez AdamBialas, łącznie zmieniany 1 raz.
AdamBialas
Posty: 175
Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: AdamBialas »

Ostatnio miałem okazję rozmawiać w ASO Fiata z kierownikiem serwisu i jego opowieść o tym jak to klient kupił nowe auto Natural Power była jak z czeskiego (wybaczcie Czesi ) filmu. Klient zakupił auto nówka blaszka Fiat typ pominę dodam tylko że z CNG. Rocznik 2011 nie śmigany , dojechał do salonu na lawecie żeby opon nie męczyć . Butle CNG nówki blaszki , zgodne z unijnymi normami że hohohoho . Jakie było zdziwienie klienta i serwisu gdy okazało się ,że muszą mieć homologacje i nadzór zrobiony przez TDT . Okej przyjechały dwa (bo jeden to zbyt mało) "orły" z TDT i dokonali przeglądu i odbioru butli. A jak tego dokonali można by spytać ... a no jeden trzymał kwity od butli , zeszli do kanału i sprawdzili numery seryjne butli ...... to koniec ich jakże męczącej pracy , potem wypisali swoje druki i tyle . Skasowali ile trzeba i jak to mówią "wilk syty a baran zapłacił" .Ministerstwo I. i TDT lekceważą unijne przepisy , nie honorują homologacji i badań innych wewnątrz unijnych organizacji dozoru co więcej robią to w świetle prawa które sami stanowią kierując się tylko własnym dobrze przemyślanym interesem. Nie ma w tym żadnej "finezji" , sposób w jaki weszło w życie ostatnie rozporządzenie które miało być "niby" konsultowane społecznie bo było do jego zapisów wiele uwag , jest najlepszym przykładem na to , że użytkownicy CNG i LPG mają być z urzędu traktowani jak "źródło dochodu" .
vilus
Posty: 61
Rejestracja: sob sie 27, 2011 22:01
CNG car: Multipla BiPower 2002
Lokalizacja: Płock

Post autor: vilus »

Witam
Są jeszcze w UE instytucje, gdzie takie przepisy można zaskarżyć. Przypomnę chociażby problemy ze sprowadzaniem pojazdów (akcyza, karty pojazdów.)
Trzeba się zebrać, zorganizować i walczyć o swoje interesy. Z naszymi "politykami" nie ma co dyskutować. Trzeba te rozporządzenia MI zaskarżyć.
Zgłaszam się jako pierwszy do takiej grupy. Jeśli ktoś ma pojecie jak to zrobić niech pisze.

Wysłałem już e-mail do premiera, punktu informacyjnego UE i Ministerstwa Gospodarki.
Oto namiary na MI:
Departament Transportu Drogowego
tel. 22 630 12 40
fax 22 630 12 02
Dzwonić, dzwonić dzwonić!!!

W dniu 08.09.11 rozmawiałem z inspektorem TDT.
Sam nie znał wszystkich szczegółów, ale na tą chwilę wygląda to tak:
TDT rejestruje te butle (tak samo jak cysterny) nabijają swoje numery. Trzeba złożyć do nich wniosek na rejestrację każdej butli. To jest imienne, więc każdy właściciel musi to robić sam. Na szczęście dyrektor TDT zrezygnował z opłaty rocznej.
Co dziesięć lat trzeba zdemontować butle i wykonać test ciśnieniowy na 300 barów. W Polsce praktycznie nie ma warsztatów, które to robią. Co 3 lata inspekcja zewnętrzna.
Czarno to widzę i zastanawiam się czy zakup CNG nadal się opłaci.
Ostatnio zmieniony czw wrz 08, 2011 11:32 przez vilus, łącznie zmieniany 4 razy.
AdamBialas
Posty: 175
Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: AdamBialas »

Tak to się zgadza , inspektorzy TDT zapytani o podstawę prawną takich działań (sprzecznych z unijnymi regulacjami) powołują się na ostatnie rozporządzenie MI. Ministerstwo prawdopodobnie (zgodnie z informacją w projekcie ) konsultowało to właśnie z TDT przed uprawomocnieniem. Efektem tej wytężonej współpracy jest obecna sytuacja , inspektorzy TDT powołują się na przepisy które sami sobie opracowali i choć nie wiedzą jak człowiek ze Szczecina , Gdańska , Olsztyna lub Bielska ma wykonać badania to twierdzą że muszą je mieć i już. Dla inspektorów TDT wycieczka 200 , 300 lub 400 km do w-wy lub Krakowa by wykonać bardzo drogie badanie , uwarunkowane tylko "troską" TDT o bezpieczeństwo właściciela pojazdu nie jest problemem.
Dlaczego warto już dziś warto bronić się przed takimi przepisami .... a no dlatego ,że jak widać dziś TDT chce "penetrować" ups. badać 10 letnie butle a za rok może poprosić o 5 letnie ,skoro sami pod własne oczekiwana tworzą przepisy. Jak mawiał Doktor Strosmajer "gdyby głupota miała skrzydła" .....
vilus
Posty: 61
Rejestracja: sob sie 27, 2011 22:01
CNG car: Multipla BiPower 2002
Lokalizacja: Płock

Post autor: vilus »

Wiem mniej więcej jak zgłosić skargę do Komisji Europejskiej. Trzeba tylko stworzyć dobrze umotywowane pismo. Może jest na forum ktoś z zacięciem prawniczym?

W dniu 11.09.2011 roku złożyłem skargę do RPO. Mam dosyć bycia baranem do strzyżenia.
Panowie i Panie w kupie siła!! :)
Zastanawiam się nad NSA i Komisją Europejską jednak potrzebuję pomocy i wsparcia. Zorganizujmy się i walczmy o swoje. Teraz jest dobry czas na zadawanie politykom niewygodnych pytań. Tylko czekam na jakieś czaty z politykami, najlepiej transmitowanymi przez TV.
Ostatnio zmieniony ndz wrz 11, 2011 16:53 przez vilus, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Legalizacja zbiorników w TDT”