Ostrów Wlkp. | Autobus LNG

LNG do zasilania pojazdów drogowych oraz pociągów i statków. Instalacje gazodiesel LNG (Dual Fuel LNG) w pojazdach ciężarowych, autobusach oraz pojazdach specjalnych. Wykaz pojazdów LNG w Polsce
Awatar użytkownika
bartekk
Posty: 535
Rejestracja: pn sty 21, 2008 20:03
CNG car: Lancia Ypsilon EcoChic Natural
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Ostrów Wlkp. | Autobus LNG

Post autor: bartekk »

Przez miesiąc po ulicach Ostrowa Wielkopolskiego jeździć będzie na testach autobus Solbus zasilany skroplonym gazem ziemnym. – Ostrów jest pionierem jeśli chodzi o kraj. Tu po raz pierwszy na polskich ulicach testowane jest tego rodzaju rozwiązanie - podkreśla Prezydent Miasta Radosław Torzyński.

W Europie jeździ zaledwie kilka takich pojazdów: w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Norwegii. Najwięcej autobusów jeździ w Stanach Zjednoczonych, np. w Dallas jest ich prawie 300. LNG to czystsze paliwo składające się w 97% z metanu i w 3% z azotu. W Polsce to nowość.

- Jestem pod wrażeniem, że Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim zdecydował się na udział w testowaniu tego nowatorskiego rozwiązania w autobusach nie tylko w skali kraju, ale także Europy. Tego typu autobusy są w użyciu głównie w Stanach Zjednoczonych. Istotne jest to, że autobusy napędzane gazem ziemnym spełniają najostrzejsze rygory ochrony środowiska. Silniki napędzane takim gazem mają dłuższą żywotność, są cichsze, emitują mniej hałasu niż autobus dieslowski. Stosujemy w nich najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Autobus Solcity to najnowsza konstrukcja opracowana w 2008 roku. Co ważne, autobusy Solbusa napędzane LNG ważą o tonę mniej niż konkurencji. – mówi Jakub Śliżak, dyrektor handlowy Solbus.

- O autobusach na gaz rozmawiam od blisko dwóch lat. Komisja Gospodarki, Ładu Przestrzennego i Gospodarki Gruntami pod przewodnictwem radnego Alojzego Motylewskiego zajmowała się tym tematem na jednym z posiedzeń. Powód jest jeden. To koszty. Pomimo iż własna stacja tankowania kosztuje 1,5 miliona złotych, autobus jest droższy o 15% to paliwo jest czterokrotnie tańsze od ropy. A tańsze paliwo to mniejsze koszty dla Miejskiego zakładu Komunikacji. Dzięki temu ceny biletów nie muszą szybować w górę. Na tym polu jesteśmy jako Ostrów Wielkopolski prekursorem. Jeśli amerykanom się to opłaca, to myślę, że nam też. – wyjaśnia Radosław Torzyński, Prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.

Autobus ma 37 miejsc siedzących, do 86 miejsc stojących, silnik LNG – Cummins 320 KM.

- Nam jako Ostrowowi Wielkopolskiemu sprzyja bliskość Odolanowa, tam jest fabryka produkcji gazu skroplonego. Dzięki temu na testach mamy w miarę blisko, by tankować testowany autobus. Tym bardziej, że ceny gazu nadal są dużo niższe niż oleju napędowego – dodaje Bartosz Ziółkowski, Prezes Holdikom SA w Ostrowie Wielkopolskim.

- Akcyza mam nadzieję, że nie będzie rosnąć. Póki co nie ma mowy o jej podwyższaniu, a to daje nadzieje, że cena gazu nie będzie rosnąć. Cieszę się jednak, że kolejny raz Ostrów Wielkopolski jest pierwszy i to jest bardzo pozytywny symptom. Szukanie obniżenia kosztów, by koszty przejazdu były niższe to tylko godne pochwały. Jak ceny przejazdu będą niskie, to osiągamy efekt ekologiczny. Bo tylko wtedy mieszkańcy chętniej będą korzystać z oferty miejskiego przewoźnika. – podkreślał obecny na konferencji prasowej poseł Jarosław Urbaniak.

Koszt zakupu jednego autobusu to około 800 tysięcy złotych. Cena jest wyższa o 15% od pojazdów napędzanych tradycyjnym paliwem.

- Miejski Zakład Komunikacji SA w Ostrowie Wielkopolskim złożył wniosek do Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na kwotę 4 milionów złotych na zakup pięciu autobusów zasilanych alternatywnie. Wniosek o dotację unijną został złożony 2 czerwca br. MZK w okresie preselekcyjnym został sklasyfikowany jako beneficjent. Ostateczna decyzja będzie znana pod koniec sierpnia 2009 roku. – dodaje prezes MZK SA Jerzy Walczyński.

System LNG zapewnia także większe bezpieczeństwo. W razie przecieku gaz odparuje i rozcieńczy się w powietrzu, natomiast w razie podpalenia nie wybuchnie, ale wolno się spali. Normalny, eksploatacyjny czas tankowania autobusu LNG zajmuje ok. 10 minut, czyli nieznacznie więcej niż w przypadku silnika wysokoprężnego, a znacząco krócej niż w przypadku CNG.

LNG ze względu na sposób produkcji, polegający na oziębieniu do temperatury do minus 163°C, to bardzo czyste paliwo (pozbawione dwutlenku węgla, azotu, propanu-butanu, helu i wilgoci) o liczbie oktanowej 130.

źródło: serwis Urzędu Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim
http://www.ostrow-wielkopolski.um.gov.p ... 20364.html
Ostatnio zmieniony pt lip 10, 2009 16:18 przez bartekk, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pojazdy na LNG”