Iveco i Mercedes - samochody ciężarowe na CNG

Pojazdy dostawcze, ciężarowe i specjalistyczne zasilane CNG
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Iveco i Mercedes - samochody ciężarowe na CNG

Post autor: tigercng »

Miałem sam napisać coś o tym ciężarowym Mercedesie CNG, który widziałem w Toruniu, ale redakcja autoflesza mnie ubiegła :)

Polecam artykuł:
http://www.autoflesz.pl/artykuly/2098,I ... lnych.html

Polecam też artykuł o Mercedesie Sprinterze. Mercedes, w przeciwieństwie do Iveco, ma także standardowy zbiornik na benzynę. Iveco jest wyłacznie na CNG. Z kolei Sprinter nie ma homologacji w Polsce i nie może być oficjalnie sprzedany przez importera.
http://truck.pl/pub/art.asp?g=AMT&n=0699&f=wf_3150.xml

BTW, wyobrażacie sobie takiego 30-tonowego Mercedesa Econic albo ciągnik siodłowy Iveco Strialis z naczepą na stacji na Kasprzaka :?: :wink:
Ta biała budka by się rozpadła od samego dźwięku silnika :lol:
Ech, stolica, stolica...
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Post autor: administrator »

Premiery Mercedesa w dziedzinie CNG w Hanowerze.

Mercedes pokaże nową, hybrydową wersję Mercedesa Econic oraz Sprintera w wersji EEV. Nowa wersja będzie posiadać funkcję ECO Start/Stop, automatycznie wyłączającą i włączającą silnik na postoju, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Pojawi się również napęd na 4 koła z zastosowaniem blokady przedniego, tylnego oraz centralnego dyferencjału.

Źródło: NGV GLOBAL
Karol Wieczorek
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Post autor: administrator »

Mercedes Sprinter NGT i Econic NGT Hybrid naturalnie na gazie

Obrazek

Od maja 2008 dostępny jest na rynku niemieckim popularny Mercedes Sprinter w dwupaliwowej wersji NGT, przystosowany do spalania sprężonego gazu ziemnego. Jak zapewnia producent, auto pozwala na 30-procentowe zmniejszenie kosztów eksploatacji względem modelu z silnikiem Diesla.

W przypadku Sprintera na CNG, nie trzeba wybierać pomiędzy oszczędzaniem i osiągami, ponieważ auto umiejętnie łączy jedno i drugie. Silnik o pojemności zaledwie 1,8 l rozwija moc 156 KM (dzięki sprężarce mechanicznej) oraz wysoki moment obrotowy (240 Nm) i korzysta z paliwa o połowę tańszego niż tradycyjne. Co ważne, parametry są jednakowe bez względu na rodzaj używanego paliwa. Ponadto, gaz ziemny słynie z tego, iż ze spalania go powstaje niewiele szkodliwych substancji, a zasilane nim jednostki pracują dodatkowe wskaźniki wyraźnie ciszej niż inne. Samochód standardowo wyposażony jest w 6-biegową skrzynię ręczną, w opcji znajduje się także przekładnia automatyczna.

Metanowy van spod znaku trójramiennej gwiazdy spełnia normę Euro 4, charakteryzując się niemal zerową emisją cząstek stałych oraz wyraźnie niższymi poziomami tlenków azotu, węglowodorów, tlenku węgla i dwutlenku siarki w „wydychanym powietrzu”. Także ilość produkowanego dwutlenku węgla spada o ok. 25%, a w przypadku tankowania auta biogazem bilans CO2 wypada praktycznie neutralnie.

Dzięki zachowaniu możliwości napędzania Sprintera benzyną, całkowity zasięg wynosi do 1200 km, z czego 300-450 km (zależnie od wersji) przypada na ekologiczne paliwo gazowe. Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej został wzbogacony o instrumenty monitorujące instalację CNG – przełącznik trybu pracy silnika, wskaźnik bieżącego zużycia i czujnik rezerwy. Zawór do tankowania gazu znajduje się tuż obok wlewu benzyny. Zbiorniki rozmieszczono w taki sposób, że nie ograniczają przestrzeni użytkowej – pod podłogą. Wersja o masie całkowitej do 3,5 tony dysponuje 6 butlami o łącznej objętości 294 l (46 kg), podczas gdy odmiana 5-tonowa ma 3 zbiorniki, mieszczące 246 l (39 kg). Na życzenie klienta, który przedkłada zasięg nad maksymalne wykorzystanie „paki”, montuje się dodatkowe. Są one osłonięte specjalną płytą, chroniącą przed uszkodzeniami. Ponadto auto jest wyposażone w czujniki wycieku, monitorujące sprawność układu przy każdym rozruchu, a zatem korzystanie z promów i podziemnych parkingów nie stanowi już problemu. Ładowność Sprintera NGT waha się w przedziale 1150-2466 kg, przy wzroście masy ze względu na instalację gazową wynoszącym 170-300 kg.

Samochód jest dostępny w różnych wersjach nadwozia (jako furgon, mikrobus, odmiana skrzyniowa i podwozie do zabudowy) i w kilku wariantach rozstawu osi, dzięki czemu łatwo go dopasować do indywidualnych potrzeb. To bardzo uniwersalny pojazd, teraz także wyjątkowo oszczędny i przyjazny dla środowiska. Planuje się wprowadzenie jeszcze „czystszego” modelu typu monovalent.

Inna nowość Mercedesa, również zasilana sprężonym gazem ziemnym, zadebiutowała we wrześniu 2008 podczas branżowych targów samochodów użytkowych w niemieckim Hanowerze. O ile jednak Econic, bo o nim tu mowa, napędzany samym CNG to samochód znany już od jakiegoś czasu, o tyle połączenie zasilania gazowego z technologią hybrydową to zupełnie świeży rozdział jego historii. Firma nie ujawniła do tej pory zbyt wielu szczegółów, ale oceniono, że dzięki dodatkowemu motorowi elektrycznemu koszty użytkowania metanowego pojazdu (np. w formie śmieciarki) spadają aż o 60% w porównaniu z wersją dieslowską. Ktoś jeszcze uważa, że „czarne paliwo” jest tanie?
Mercedes zawsze był firmą dążącą do innowacji i starającą się pod względem techniki przewyższać i wyprzedzać konkurencję.

Przyzwyczailiśmy się jednak, że dotyczy to bardziej modeli osobowych niż ciężarowych, a tymczasem okazuje się, że ciężarówki stanowią dla firmy nie mniej ważną gałąź działalności na rzecz poprawy jakości naszego życia i stanu środowiska naturalnego. Tak trzymać!

Źródło: gazeo.pl
Karol Wieczorek
Marcin_
Posty: 1
Rejestracja: wt gru 30, 2008 16:11
Lokalizacja: PL

Post autor: Marcin_ »

Oprócz Iveco i MB, ciekawą ofertę ma także Renault.
http://www.truck-info.pl/artykuly/42
Awatar użytkownika
bartekk
Posty: 535
Rejestracja: pn sty 21, 2008 20:03
CNG car: Lancia Ypsilon EcoChic Natural
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Iveco powiększa ofertę Stralis CNG

Post autor: bartekk »

Iveco zaprezentowało należące do rodziny ciężkich samochodów ciężarowych modele Stralis zasilane gazem ziemnym CNG (Compressed Natural Gas). Silniki używany w tych modelach mają moc od 106 do 272 KM.

Stralis CNG wyposażone są w silniki Cursor 8 o pojemności skokowej 7,8 litra, zasilane sprężonym gazem ziemnym. Osiągnięcia ekologiczne silników Iveco CNG mieszczą się w restrykcyjnych ograniczeniach przewidzianych przez przyszłą europejską normę EEV (Pojazdy Przyjazne Środowisku).

Silnik Cursor 8 CNG jest silnikiem o zapłonie iskrowym, spalającym paliwo gazowe, 6-cylindrowym, mającym po 4 zawory na cylinder i wałek rozrządu w głowicy. Spalane są mieszanki stechiometryczne, co pozwala na uzyskanie bardzo niskich poziomów emisji toksycznych składników spalin. Zasilanie realizowane jest przez układ wtrysku wielopunktowego składający się z 12 wtryskiwaczy gazu umieszczonych parami w każdym z kolektorów dolotowych prowadzących do poszczególnych cylindrów. Zgodnie ze standardami Iveco, sonda lambda jest częścią systemu sterowania przebiegiem spalania działającego w pętli zamkniętej. Zapewnia to zawsze stechiometryczny skład mieszanki , niezależnie od składu chemicznego wtryskiwanego gazu ziemnego. W układzie wydechowym znajduje się platynowo-palladowy katalizator potrójnego działania, eliminujący ze spalin składniki trujące: tlenek węgla CO, węglowodory HC oraz tlenki azotu NOx.

źródło: http://moto.onet.pl/1538661,1,artykul.html
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pojazdy ciężarowe i dostawcze powyżej 3,5 t”