Szukamy rozwiązań legislacyjnych dla CNG!
-
- Administrator
- Posty: 1583
- Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
- Lokalizacja: Radom
Szukamy rozwiązań legislacyjnych dla CNG!
Co można zrobić dla rozwoju CNG w Polsce z poziomu prawnego i administracyjnego? Jakie ułatwienia powinny uzyskać ekologiczne pojazdy w miastach - jazda buspasami? darmowe parkowanie? Co może skusić większą ilość kierowców do zmiany paliwa na sprężony gaz ziemny - CNG?
W związku z niedawnym zapytaniem mamy możliwość złożenia naszych postulatów na ręce krajowych decydentów w sprawie ułatwień dla pojazdów zasilanych ekologicznym paliwem CNG.
Czekamy na Wasze propozycje! Możecie je składać w następujący sposób:
- na forum - piszcie bezpośrednio w tym wątku
- na maila - biuro@cng.auto.pl
- na telefon - 790 533 121
Każda z propozycji zostanie przez nas przyjęta i odpowiednio zredagowana.
Liczymy na Waszą pomoc i już teraz dziękujemy za złożone postulaty dla rozwoju rynku CNG w Polsce!
W związku z niedawnym zapytaniem mamy możliwość złożenia naszych postulatów na ręce krajowych decydentów w sprawie ułatwień dla pojazdów zasilanych ekologicznym paliwem CNG.
Czekamy na Wasze propozycje! Możecie je składać w następujący sposób:
- na forum - piszcie bezpośrednio w tym wątku
- na maila - biuro@cng.auto.pl
- na telefon - 790 533 121
Każda z propozycji zostanie przez nas przyjęta i odpowiednio zredagowana.
Liczymy na Waszą pomoc i już teraz dziękujemy za złożone postulaty dla rozwoju rynku CNG w Polsce!
Karol Wieczorek
-
- Moderator
- Posty: 1363
- Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
- CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
- Lokalizacja: W-wa
Nie wiem, na ile realne są te moje pomysły, ale spróbuję.
Żadne buspasy czy parkowanie nie skuszą kierowców w sytuacji gdy nie mają gdzie zatankować.
Także na obecnym etapie główny nacisk legislacyjny powinien iść w kierunku wsparcia i wymagania powstawania nowych stacji CNG.
Mam taki pomysł. Buduje się, bądź będzie budować sporo nowych autostrad. Przy tych autostradach są rezerwowane działki pod budowę stacji paliw. Na te działki są rozpisywane przetargi, do których stają koncerny paliwowe. Wystarczy wpisać w warunki takiego przetargu, że stacja paliw musi być pełnoasortymentowa, łącznie z CNG, a nawet podać wymaganą wydajność, aby się nie wykpili Fuelmakerem.
Podobne działki są sprzedawane przez państwo lub gminy. Gminy ustalają też warunki zabudowy dla stacji paliw. Tu również pojawia się pole do popisu dla promocji CNG. Można na przykład ustalić niższy podatek dla stacji która będzie wspierać rozwiązania proekologiczne jakim jest CNG, lub udzielić rabatu na zakup takiej działki.
Wypada też skłonić prawnie nasze PGNiG, aby utworzyło specjalną taryfę na gaz dostarczany do stacji CNG, w szczególności aby odbiorca nie był karany za przekroczenie lub niedopełnienie mocy umownej. Właściciel stacji ma naprawdę znikomy wpływ na to ile i jakie samochody w danym miesiącu się zatankują.
Żadne buspasy czy parkowanie nie skuszą kierowców w sytuacji gdy nie mają gdzie zatankować.
Także na obecnym etapie główny nacisk legislacyjny powinien iść w kierunku wsparcia i wymagania powstawania nowych stacji CNG.
Mam taki pomysł. Buduje się, bądź będzie budować sporo nowych autostrad. Przy tych autostradach są rezerwowane działki pod budowę stacji paliw. Na te działki są rozpisywane przetargi, do których stają koncerny paliwowe. Wystarczy wpisać w warunki takiego przetargu, że stacja paliw musi być pełnoasortymentowa, łącznie z CNG, a nawet podać wymaganą wydajność, aby się nie wykpili Fuelmakerem.
Podobne działki są sprzedawane przez państwo lub gminy. Gminy ustalają też warunki zabudowy dla stacji paliw. Tu również pojawia się pole do popisu dla promocji CNG. Można na przykład ustalić niższy podatek dla stacji która będzie wspierać rozwiązania proekologiczne jakim jest CNG, lub udzielić rabatu na zakup takiej działki.
Wypada też skłonić prawnie nasze PGNiG, aby utworzyło specjalną taryfę na gaz dostarczany do stacji CNG, w szczególności aby odbiorca nie był karany za przekroczenie lub niedopełnienie mocy umownej. Właściciel stacji ma naprawdę znikomy wpływ na to ile i jakie samochody w danym miesiącu się zatankują.
- bartekk
- Posty: 535
- Rejestracja: pn sty 21, 2008 20:03
- CNG car: Lancia Ypsilon EcoChic Natural
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
A ja mam akurat gdzie tankować bo najwięcej poruszam się po Warszawie gdzie mam stacje całodobową i mnie akurat buspasy przekonają, w czasie rannych korków na ul. Modlińskiej mógłbym jechać sobie pasem dla autobusów który w godzinach rannych jest dosyć przejezdny a pozostałe pasy stoją w miejscu. Jeśli ktoś jechał rano ul.Modlińską do godziny 10 to wie o czym pisze. Była by to też bardzo dobra promocja: Ekologiczny samochód nie stoi w korkach.
- wwrobel
- Posty: 17
- Rejestracja: pt kwie 30, 2010 09:45
- CNG car: Multipla BiPower ELX
- Lokalizacja: Łańcut
Zniesienie bezsensownych przepisów dot. homologacji i badań w TDT butli CNG z przed przyjęcia nromy R110 oraz obecnie.
Kupiłem Multiplę BiPower 2001 z przed wejścia normy R110.
Teraz wydałem 280 zł na papiery do butli od firmy Faber za pośrednictwem firmy Anlero Polska http://www.anlero-polska.pl/index.php?l ... le=kontakt bo TDT nie zahomologuje pomimo, że to instalacja fabryczna - bezsens przepisów.
Teraz czeka mnie dodatkowy koszt 3x80zł za legalizację - i tak co 3 lata.
Zatem koszt rocznych przeglądów wzrasta.
Butle są ważne na 20 lat a tylko w Polsce i na Ukrainie wymagają homologacji !
W krajach europy zachodniej nie ma takich wymogów od instalacji fabrycznych.
Poza tym większa ilość stacji paliw np w rejonie podhala.
Jeśli wejdzie (oby nie) podatek od wieloletnich samochodów to auta z CNG powinny być zwolnione z opłat.
Dopisałem 9-07-2010.
Jeszcze jedno co mnie wkurza - interpretacja przepisów dot. odbioru technicznego butli FABER.
Inspektorzy z Rzeszowa nie honorują dokumentów na butle firmy FABER z fabrycznej instalacji CNG w Multipli - bo nie ma wybitych znaków homologacji.
Twierdzą, że dokumenty są ale jest to specyfikacja techniczna i nie ma w niej mowy o żadnej homologacji. Więc nie podpiszą dobioru.
Zastanawiające jest to, że inny TDT uznaje te dokumenty f-my FABER i jestem umówiony na przegląd i legalizacę butli.
Gdyby ktoś chciał takie dokumenty na serie butli CNG to mogę po pewnych kosztach odsprzedać.
Nie ma w nich nic mowy o aucie, VIN etc.
Są to dokumenty potwierdzające, że producentem jest FABER.
Posiadanie ich umożliwia uzyskanie przeglądu TDT a tym samym dopuszczenie do użytkowania w PL.
Koszt uzyskania jednego dokumentu w firmie FABER przez pośrednika to ok 95zł
Numery seryjne butli.
01/948/001 - 01/948/202
01/947/001 - 01/947/202
01/930/001 - 01/930/202
99/6094/001 - 99/6094/201
Pozdrawiam
Kupiłem Multiplę BiPower 2001 z przed wejścia normy R110.
Teraz wydałem 280 zł na papiery do butli od firmy Faber za pośrednictwem firmy Anlero Polska http://www.anlero-polska.pl/index.php?l ... le=kontakt bo TDT nie zahomologuje pomimo, że to instalacja fabryczna - bezsens przepisów.
Teraz czeka mnie dodatkowy koszt 3x80zł za legalizację - i tak co 3 lata.
Zatem koszt rocznych przeglądów wzrasta.
Butle są ważne na 20 lat a tylko w Polsce i na Ukrainie wymagają homologacji !
W krajach europy zachodniej nie ma takich wymogów od instalacji fabrycznych.
Poza tym większa ilość stacji paliw np w rejonie podhala.
Jeśli wejdzie (oby nie) podatek od wieloletnich samochodów to auta z CNG powinny być zwolnione z opłat.
Dopisałem 9-07-2010.
Jeszcze jedno co mnie wkurza - interpretacja przepisów dot. odbioru technicznego butli FABER.
Inspektorzy z Rzeszowa nie honorują dokumentów na butle firmy FABER z fabrycznej instalacji CNG w Multipli - bo nie ma wybitych znaków homologacji.
Twierdzą, że dokumenty są ale jest to specyfikacja techniczna i nie ma w niej mowy o żadnej homologacji. Więc nie podpiszą dobioru.
Zastanawiające jest to, że inny TDT uznaje te dokumenty f-my FABER i jestem umówiony na przegląd i legalizacę butli.
Gdyby ktoś chciał takie dokumenty na serie butli CNG to mogę po pewnych kosztach odsprzedać.
Nie ma w nich nic mowy o aucie, VIN etc.
Są to dokumenty potwierdzające, że producentem jest FABER.
Posiadanie ich umożliwia uzyskanie przeglądu TDT a tym samym dopuszczenie do użytkowania w PL.
Koszt uzyskania jednego dokumentu w firmie FABER przez pośrednika to ok 95zł
Numery seryjne butli.
01/948/001 - 01/948/202
01/947/001 - 01/947/202
01/930/001 - 01/930/202
99/6094/001 - 99/6094/201
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony pt lip 09, 2010 09:15 przez wwrobel, łącznie zmieniany 2 razy.
Podstawowym kryterium jest ilość stacji.
Zamiast budować mało dużych stacji, można by było budować dużo małych stacji i to nie jako nowy obiekt na którym jest tylko CNG tylko przy inne stacji, a najlepiej dogadać się z jakąś siecią stacji np. Orlen, Statoli, itp.. Np. fajnie by było że np. na każdym statoilu czy innej stacji było by CNG.
Przykładem może być Lublin.
Stacja bardzo duża jak na potrzeby Lublina, co prawda miały być autobusy, ale nie ma.
Postawiona obok 2 innych stacji Orlenu i Petrochemii.
Czynna tylko Pn-Pt 7.00-19.00
A gdy by się dogadano przy budowie tej lubelskiej stacji z Orlenem lub Petrochemią to i tankowanie było by całodobowe, nie trzeba zatrudniać nowych osób do obsługi stacji .
Teraz w skrócie moje propozycje:
- aby zmniejszyć koszt utrzymania stacji, zapewnić dostępność całodobową do CNG, braku konieczności zakupu nowego terenu pod budowę nowej stacji - budowa dystrybutorów na istniejących stacjach paliw.
- wydłużyć okres badań okresowych butli CNG z 3 lat np do 10 (chyba lpg jest co 10 lat)
- obniżyć ceny zwykłych przeglądów technicznych do ceny tak jak dla pojazdów jedno paliwowych
- darmowe miejskie parkingi
- tańsze ubezpieczenia.
- zagwarantować, że za kilka lat nie zostanie wprowadzona akcyza na CNG ani nie zostanie obłożone jakimiś innymi podatkami
Zamiast budować mało dużych stacji, można by było budować dużo małych stacji i to nie jako nowy obiekt na którym jest tylko CNG tylko przy inne stacji, a najlepiej dogadać się z jakąś siecią stacji np. Orlen, Statoli, itp.. Np. fajnie by było że np. na każdym statoilu czy innej stacji było by CNG.
Przykładem może być Lublin.
Stacja bardzo duża jak na potrzeby Lublina, co prawda miały być autobusy, ale nie ma.
Postawiona obok 2 innych stacji Orlenu i Petrochemii.
Czynna tylko Pn-Pt 7.00-19.00
A gdy by się dogadano przy budowie tej lubelskiej stacji z Orlenem lub Petrochemią to i tankowanie było by całodobowe, nie trzeba zatrudniać nowych osób do obsługi stacji .
Teraz w skrócie moje propozycje:
- aby zmniejszyć koszt utrzymania stacji, zapewnić dostępność całodobową do CNG, braku konieczności zakupu nowego terenu pod budowę nowej stacji - budowa dystrybutorów na istniejących stacjach paliw.
- wydłużyć okres badań okresowych butli CNG z 3 lat np do 10 (chyba lpg jest co 10 lat)
- obniżyć ceny zwykłych przeglądów technicznych do ceny tak jak dla pojazdów jedno paliwowych
- darmowe miejskie parkingi
- tańsze ubezpieczenia.
- zagwarantować, że za kilka lat nie zostanie wprowadzona akcyza na CNG ani nie zostanie obłożone jakimiś innymi podatkami
-
- Posty: 171
- Rejestracja: wt paź 07, 2008 02:26
- Lokalizacja: Warszawa
A ja wam powiem co w ty kraju trzeba ZMIENIĆ !!! Te popierdzielone taryfy. Jeżeli masz chęć zainwestować w stacje CNG to niech będzie stosowana jedna taryfa i tylko do CNG. Czyli potencjalny inwestor ma zagwarantowane że im więcej sprzeda to ma większy zysk a jak mniej sprzeda to będzie miał pewność że nie tylko mniej zarobi ale nie grożą mu te popiepszone kary umowne !!! To trzeba zmienić. Im więcej sprzedam to więcej zarobie , tak chyba ten Świat powinien funkcjonować.
-
- Posty: 348
- Rejestracja: sob sty 23, 2010 13:29
- CNG car: OPEL ZAFIRA A 1.6 CNG 2004 R.
- Lokalizacja: Sosnowiec :)
Witaj. Masz rację na to wskazuję "zdrowa logika"!!! Każdy kto chciałby zainwestować w to "kasiorę" liczy że przy zwiększonej sprzedaży te nakłady będą się szybciej zwracać i będzie można negocjować rabaty przy zakupie gazu!!! Np. 10-30 % rabatu! Powiem tak każdy "MARKET BUDOWLANY" ma upust rabatowy od 20 do 30 % od "CENY NETTO" z KATALOGU!!! Reasumują jeśli gaz netto kosztuje 1,85 zł/netto to 20% rabatu to zysk 0,37 gr/m3, za 30%= 0,56gr/m3. Jeśli nasza stacja sprzedaje około 9000-18000 m3 gazu przy założeniach że tankuje śr. 20-40 aut/24h to nasz zarobek waha się między 6660-13000 zł/mc. Jak sądzicie czy może być realne czy tylko "pobożne życzenie"??? Czekam na wasze opinie. Mario.Touran_CNG pisze:A ja wam powiem co w ty kraju trzeba ZMIENIĆ !!! Te popierdzielone taryfy. Jeżeli masz chęć zainwestować w stacje CNG to niech będzie stosowana jedna taryfa i tylko do CNG. Czyli potencjalny inwestor ma zagwarantowane że im więcej sprzeda to ma większy zysk a jak mniej sprzeda to będzie miał pewność że nie tylko mniej zarobi ale nie grożą mu te popiepszone kary umowne !!! To trzeba zmienić. Im więcej sprzedam to więcej zarobie , tak chyba ten Świat powinien funkcjonować.
- supermajku
- Posty: 137
- Rejestracja: pt gru 24, 2010 22:54
- CNG car: swift 4x4 mk2 lpg
- Lokalizacja: Wrocław
-
- Posty: 348
- Rejestracja: sob sty 23, 2010 13:29
- CNG car: OPEL ZAFIRA A 1.6 CNG 2004 R.
- Lokalizacja: Sosnowiec :)
Witajcie. Jak najbardziej masz rację, są gotowe rozwiązania w Niemczech, Szwecji, Włochy, wystarczy im się dłużej przyjrzeć. Paradoks że Szwecja kupuje od nas Solarisy z CNG które śmigają po Sztokholmie! Ostatnio się dowiedziałem że 80% Pand produkowane w Tychach na Eksport były zasilane CNG, wiadomość sprawdzona w PGNiG-e!!! Szok! Czyli jak się chce i ma się chęci to można inwestować z głową w CNG !!! Pozdrowionka....
- supermajku
- Posty: 137
- Rejestracja: pt gru 24, 2010 22:54
- CNG car: swift 4x4 mk2 lpg
- Lokalizacja: Wrocław
- kefasps
- Posty: 211
- Rejestracja: czw wrz 11, 2008 12:37
- CNG car: Opel Zafira 2005
- Lokalizacja: Poznań (Luboń)
Szansa
Jedyną szansą jaką znam jest Szansa na sukces Pana Wociecha Mana. Nie znalazłem w necie jak dotąd cienia szansy na zmniejszenie pazerności Kraju. O ile wiem to mają apetyt na więcej.
Ale już z innej beczki. Jako propozycja light ja bym widział zniesienie opłat na rzecz TDT i podwyższonych przeglądów obowiązkowych. Myślę, że gdyby to było zrealizowane to byłby obrzymi krok milowy polskich urzędasów.
Ale już z innej beczki. Jako propozycja light ja bym widział zniesienie opłat na rzecz TDT i podwyższonych przeglądów obowiązkowych. Myślę, że gdyby to było zrealizowane to byłby obrzymi krok milowy polskich urzędasów.
Zafira 1,6CNG 2005 +++SPALANIE MIASTO BEZ OSZCZĘDZANIA 7,3CBM/100KM+++
Witam
Jak widzę są dość ogólnikowe określenia o rozwiązaniu problemów dla CNG.
Moją propozycją jest zmniejszenie "podwójnego" opodatkowania paliwa (traktując jako alternatywne). Jak wiadomo każdy z nas analizuje koszty, użera się z niedogodnościami związanymi z legalizacjami, dopłatami itp. tak samo jak przy LPG. Ale przeanalizujmy problematykę:
Aspekt 1:
Problem z liczebnością stacji CNG.
Wniosek:
Urządzenia które pracują przy paliwie gazowym muszą mieć certyfikaty, najważniejszym jest "EX", takie urządzenia posiadają nie tylko wzmocnienia, ale i wykorzystują specjalne materiały niepalne i nieiskrzące. Aby móc wykonać taki punkt poboru gazu należy wprowadzić dość duży kapitał na wybudowanie takiej stacji.
Wynikiem zmniejszenia opodatkowania i pozostawienia ceny zależnej od ceny surowca (a nie jak teraz zależność od ceny ropy naftowej - wg. mnie jest to absurd), uzyskać można fundusze na rozbudowę infrastruktury gazowniczej dla CNG. a jednocześnie likwidację uzależnienia cenowego od prognozy Orlenu za paliwo jakim jest wciąż rosnąca cena ON.
Aspekt 2:
Udogodnienia dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi.
Wniosek:
Udostępnienie Bus-pasa jest zbyt denerwujące i powodujące zwiększanie korków (każdy by wtedy chciał jeździć szybciej i bez postojów, ale tu chodzi o zwiększenie przepustowości komunikacji publicznej).
Parkingi - ciekawa propozycja, ale po części nierealna - powodem jest to że najpierw dostali byśmy mandat za brak opłaty, a następnie po rozmowach z biurem obsługi i udowadnianiem że to jest taki a nie inny pojazd by nam tylko zabierało czas i pieniądze.
Moją propozycją jest udostępnienie możliwości zdjęcia "opłaty za zmniejszoną emisję spalin" wliczoną w opłatę za paliwo.
Aspekt 3:
Przydomowe stacje poboru gazu
Wniosek:
Możliwość udostępnienia montażu takiego urządzenia w odpowiednich warunkach, dopłaty do zakupu takiego rozwiązania.
Niestety ale takie rozwiązanie jest mocno uzależnione od regionalnych oddziałów.
Aspekt 4:
Dostępność surowca.
Wniosek:
Wprowadzenie dopłat do BioCNG, lub wybudowanie rafinerii BioGazu na cele wytwarzania Gazu E (dawniej Gz-50), LNG oraz CNG.
Kolejnym rozwiązaniem jest budowa punktów regazyfikacji LNG wraz z tłocznią. Pozwoli to na budowanie obiektów oddalonych od infrastruktury gazowniczej.
Wniosek podsumowujący:
Radykalne zmniejszenie ceny gazu w punktach poboru spowoduje zwiększenie inwestycji w infrastrukturę oraz zwiększenie atrakcyjności oferty. Kolejnym powodem będzie też to że przestanie być opłacalne kupowanie małych sprężarek domowych (cena zakupu i eksploatacji będą mało opłacalne), co spowoduje że większa liczba potencjalnych użytkowników będzie korzystała z punktów poboru gazu.
Jak widzę są dość ogólnikowe określenia o rozwiązaniu problemów dla CNG.
Moją propozycją jest zmniejszenie "podwójnego" opodatkowania paliwa (traktując jako alternatywne). Jak wiadomo każdy z nas analizuje koszty, użera się z niedogodnościami związanymi z legalizacjami, dopłatami itp. tak samo jak przy LPG. Ale przeanalizujmy problematykę:
Aspekt 1:
Problem z liczebnością stacji CNG.
Wniosek:
Urządzenia które pracują przy paliwie gazowym muszą mieć certyfikaty, najważniejszym jest "EX", takie urządzenia posiadają nie tylko wzmocnienia, ale i wykorzystują specjalne materiały niepalne i nieiskrzące. Aby móc wykonać taki punkt poboru gazu należy wprowadzić dość duży kapitał na wybudowanie takiej stacji.
Wynikiem zmniejszenia opodatkowania i pozostawienia ceny zależnej od ceny surowca (a nie jak teraz zależność od ceny ropy naftowej - wg. mnie jest to absurd), uzyskać można fundusze na rozbudowę infrastruktury gazowniczej dla CNG. a jednocześnie likwidację uzależnienia cenowego od prognozy Orlenu za paliwo jakim jest wciąż rosnąca cena ON.
Aspekt 2:
Udogodnienia dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi.
Wniosek:
Udostępnienie Bus-pasa jest zbyt denerwujące i powodujące zwiększanie korków (każdy by wtedy chciał jeździć szybciej i bez postojów, ale tu chodzi o zwiększenie przepustowości komunikacji publicznej).
Parkingi - ciekawa propozycja, ale po części nierealna - powodem jest to że najpierw dostali byśmy mandat za brak opłaty, a następnie po rozmowach z biurem obsługi i udowadnianiem że to jest taki a nie inny pojazd by nam tylko zabierało czas i pieniądze.
Moją propozycją jest udostępnienie możliwości zdjęcia "opłaty za zmniejszoną emisję spalin" wliczoną w opłatę za paliwo.
Aspekt 3:
Przydomowe stacje poboru gazu
Wniosek:
Możliwość udostępnienia montażu takiego urządzenia w odpowiednich warunkach, dopłaty do zakupu takiego rozwiązania.
Niestety ale takie rozwiązanie jest mocno uzależnione od regionalnych oddziałów.
Aspekt 4:
Dostępność surowca.
Wniosek:
Wprowadzenie dopłat do BioCNG, lub wybudowanie rafinerii BioGazu na cele wytwarzania Gazu E (dawniej Gz-50), LNG oraz CNG.
Kolejnym rozwiązaniem jest budowa punktów regazyfikacji LNG wraz z tłocznią. Pozwoli to na budowanie obiektów oddalonych od infrastruktury gazowniczej.
Wniosek podsumowujący:
Radykalne zmniejszenie ceny gazu w punktach poboru spowoduje zwiększenie inwestycji w infrastrukturę oraz zwiększenie atrakcyjności oferty. Kolejnym powodem będzie też to że przestanie być opłacalne kupowanie małych sprężarek domowych (cena zakupu i eksploatacji będą mało opłacalne), co spowoduje że większa liczba potencjalnych użytkowników będzie korzystała z punktów poboru gazu.