Zasilanie silnika spalinowego sprężonym gazem ziemnym

Zapytania odnośnie prac naukowych poświęconych tematyce CNG
grajo
Posty: 5
Rejestracja: śr lut 03, 2010 14:23
Lokalizacja: Elbląg

Zasilanie silnika spalinowego sprężonym gazem ziemnym

Post autor: grajo »

Witam wszystkich!

Jestem nowym użytkownikiem forum i jestem jednocześnie w trakcie pisania pracy dyplomowej o tytule takim jak w temacie. Obecnie chcę stworzyć charakterystyki poszczególnych instalacji zasilania gazem CNG. Podziału dokonałem w ten sposób:

1. ze względu na sposób montażu:
-fabryczne (czyli takie, jakie montuje producent, np w oplu zafira)
-użytkownika (czyli takie, jakie montuje użytkownik we własnym zakresie, tak jak w przypadku LPG)

2. ze względu na sposób zasilania paliwem:
-monovalent ( z rezerwowym zbiorniczkiem benzyny)
-bivalent (z normalnym zbiornikiem benzyny)
-bifuel (stosowany w silnikach diesla, gdzie gaz jest mieszany z powietrzem, a w komorze spalania podawana jest niewielka dawka ON inicjująca zapłon)

3. ze względu na budowę instalacji...

I właśnie w 3 punkcie pojawia się moje pytanie: czy instalacje CNG dzielą się tak jak LPG na generacje? (1-5) Czy występują tylko jako instalacja mieszalnikowa z silnikiem krokowym (odpowiednik 2 generacji) oraz instalacja z wtryskiem sekwencyjnym (odpowiednik 4 gen. LPG)? Niestety w sieci jest praktycznie brak informacji na ten temat. Pisałem ponadto w tej sprawie do kilku firm (m. in. Auto Gaz Holandia i Elpigaz), niestety bez odpowiedzi.

Chciałbym poznać Waszą fachową opinię dotyczącą przyjętego przeze mnie podziału oraz dowiedzieć się nieco na temat podziału instalacji CNG ze względu na budowę.

Przepraszam za długi wywód i dziękuję z góry dziękuję za wszelkie porady i sugestie.
Pozdrawiam. Piotrek
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Re: Zasilanie silnika spalinowego sprężonym gazem ziemnym

Post autor: tigercng »

Witam!
grajo pisze:-bivalent (z normalnym zbiornikiem benzyny)
-bifuel (stosowany w silnikach diesla, gdzie gaz jest mieszany z powietrzem, a w komorze spalania podawana jest niewielka dawka ON inicjująca zapłon)
Bivalent i bifuel to tożsame pojęcia, stosowane przez różnych producentów w kontekście silników z zapłonem iskrowym. Przykładowo Volvo V70 BiFulel nie ma nic wspólnego z silnikiem diesla.
Na technologię domieszkowania gazu do oleju napędowego nie ma na razie ustalonej nazwy, ale niewykluczone że stosuje się także BiFuel.
grajo pisze:czy instalacje CNG dzielą się tak jak LPG na generacje? (1-5) Czy występują tylko jako instalacja mieszalnikowa z silnikiem krokowym (odpowiednik 2 generacji) oraz instalacja z wtryskiem sekwencyjnym (odpowiednik 4 gen. LPG)?
Instalacje CNG występują we wszystkich tych umownych generacjach oprócz oczywiście 5.

Pozdrawiam
grajo
Posty: 5
Rejestracja: śr lut 03, 2010 14:23
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: grajo »

Dziękuję za odpowiedź.
Bivalent i bifuel to tożsame pojęcia, stosowane przez różnych producentów w kontekście silników z zapłonem iskrowym. Przykładowo Volvo V70 BiFulel nie ma nic wspólnego z silnikiem diesla.
Na technologię domieszkowania gazu do oleju napędowego nie ma na razie ustalonej nazwy, ale niewykluczone że stosuje się także BiFuel.
Trochę się rozpędziłem z obydwoma tymi pojęciami, chciałem jednak wyraźnie oddzielić oba typy zasilania. Być może lepszym sposobem nazwania tego ostatniego byłoby "zasilanie hybrydowe gazem i ON" lub coś podobnego?
Instalacje CNG występują we wszystkich tych umownych generacjach oprócz oczywiście 5.
Znaczy to, że do opisu kolejnych generacji mogę posłużyć się schematami instalacji LPG? Czy są może gdzieś dostępne schematy różnych generacji instalacji CNG? Niestety, w sieci takowych nie spotkałem :sad:

Edit: Jednak znalazłem schematy pod adresem: http://www.ngv.com.my/default.asp?pageid=126. Może przydadzą się komuś jeszcze- instalacja 1, 2 i 4 generacji :smile:

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony śr lut 03, 2010 17:29 przez grajo, łącznie zmieniany 1 raz.
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Post autor: administrator »

Jeśli chodzi o silniki spalające mieszankę metanu i diesla to ostatnio nad tą technologią intensywnie pracuje dział ciężarowy Volvo.

Tutaj masz oficjalne relacje ze strony producenta:

http://cng.auto.pl/forum/volvo-silniki- ... -vt769.htm

Na konferencji CNG na AGH Elpigaz chwalił się swoimi osiągnięciami również w tym zakresie. W sumie z Elbląga do Gdańska nie masz daleko, także możesz tam nawet podjechać i z nimi porozmawiać na ten temat ;)

http://www.elpigaz.com/
Karol Wieczorek
klemens
Posty: 69
Rejestracja: wt lut 12, 2008 18:18
Lokalizacja: Zgorzelec

Post autor: klemens »

Jeszcze jak mieszkałem w Przemyślu zrobiłem zdjęcie na stacji CNG, która jest tylko dla autobusów.
Jest tu obrazowo przedstawiona droga gazu ziemnego od złoża do autobusu.
http://w97.wrzuta.pl/obraz/6tVz5kyJkwl/ ... chemat_cng
Opel Zafira 1.6 CNG Njoy 2005
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Post autor: tigercng »

No super! Zawsze zastanawiałem się jak wygląda ta stacja CNG w Przemyślu. Jak masz jeszcze jakieś zdjęcia stamtąd, wrzuć koniecznie!

Pozdrawiam
grajo
Posty: 5
Rejestracja: śr lut 03, 2010 14:23
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: grajo »

Dziękuję serdecznie za wszystkie odpowiedzi, zdjęcie ze stacji jest super, myślę, że nada się z powodzeniem na wstęp do pracy, jako ciekawostka :mrgreen:

Jeśli chodzi o kolejne generacje instalacji, to dobre opisy znalazłem w książce K. M. Romaniszyn pt. "Alternatywne zasilanie samochodów benzyną oraz gazami LPG i CNG. Badania porównawcze dynamiki rozpędzania i emisji spalin." Polecam tę pozycję wszystkim piszącym prace o tematyce podobnej do mojej.

Chciałbym jeszcze się dowiedzieć, jak wygląda sprawa z przeglądami instalacji CNG. Przyznam się szczerze, że nie miałem jeszcze czasu poczytać na ten temat ani przeszukać forum, ale jeśli ktoś miałby jakieś uwagi czy ciekawostki na ten temat, to prosiłbym o podzielenie się nimi. :smile:

Pozdrawiam
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Post autor: administrator »

grajo pisze: Chciałbym jeszcze się dowiedzieć, jak wygląda sprawa z przeglądami instalacji CNG. Przyznam się szczerze, że nie miałem jeszcze czasu poczytać na ten temat ani przeszukać forum, ale jeśli ktoś miałby jakieś uwagi czy ciekawostki na ten temat, to prosiłbym o podzielenie się nimi. :smile:
Jeśli chodzi o sytuację w Polsce, to jest pod tym względem tragicznie. Na terenie kraju znajdziesz tylko kilka punktów serwisowych, gdzie będą w stanie porządnie dokonać prac przy instalacji CNG.

Są jednak na szczęście warsztaty, gdzie potrafią okiełznać różne awarie. Na Twoim miejscu zwróciłbym jeszcze uwagę na problem legalizacji butli, które zamontowane są w pojazdach.

Jeśli chodzi o względy norm technicznych i prawnych związanych z CNG w Polsce to jest już temat na osobną pracę naukową, pokusiłbym się nawet że nawet na tytuł doktora ;)
Karol Wieczorek
grajo
Posty: 5
Rejestracja: śr lut 03, 2010 14:23
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: grajo »

Jeśli chodzi o względy norm technicznych i prawnych związanych z CNG w Polsce to jest już temat na osobną pracę naukową, pokusiłbym się nawet że nawet na tytuł doktora
Masz rację, chyba raczej doktora bo by piszący musiał samemu takowe przepisy wymyślać :mrgreen:
Jeśli chodzi o sytuację w Polsce, to jest pod tym względem tragicznie. Na terenie kraju znajdziesz tylko kilka punktów serwisowych, gdzie będą w stanie porządnie dokonać prac przy instalacji CNG.
Czy jest gdzieś dostępna jakaś lista lub mapa tych warsztatów? (Coś podobnego do mapy stacji CNG)
Na Twoim miejscu zwróciłbym jeszcze uwagę na problem legalizacji butli, które zamontowane są w pojazdach.
Na temat legalizacji butli czytałem, że należy jej dokonywać bodajże co 5 lat. Wiem też, że często auta sprowadzane nie posiadają stosownych dokumentów (homologacji), umożliwiających poźniejszą ich legalizację, przez co nabywcy mają potem duży problem.

Czy coroczny przegląd takich instalacji sprowadza się tylko do sprawdzenia szczelności, sprawdzenia i wymiany filtrów, regulacji składu mieszanki i w niektórych przypadkach korekcji luzów zaworowych? Czytałem też, że w zasadzie instalacje gazowe powinno się serwisować co ok 15tys. kilometrów (w przypadku dużych rocznych przebiegów auta).

Pozdrawiam
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Post autor: administrator »

grajo pisze:
Jeśli chodzi o sytuację w Polsce, to jest pod tym względem tragicznie. Na terenie kraju znajdziesz tylko kilka punktów serwisowych, gdzie będą w stanie porządnie dokonać prac przy instalacji CNG.
Czy jest gdzieś dostępna jakaś lista lub mapa tych warsztatów? (Coś podobnego do mapy stacji CNG)
Pomysł jak najbardziej godny uwagi. Nie wykluczone, że w niedługim czasie coś takiego zrobimy :)
Karol Wieczorek
grajo
Posty: 5
Rejestracja: śr lut 03, 2010 14:23
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: grajo »

Witam ponownie!

W ramach swojej pracy muszę wybrać dowolny silnik ZI, na temat którego byłoby możliwie dużo informacji w internecie (tj. charakterystyki, parametry i rysunki złożeniowe). Do tego wybranego silnika mam zaprojektować instalację CNG. Jaki motor moglibyście drodzy forumowicze polecić? Nie wiem czy firmy motoryzacyjne byłyby skłonne do podzielenia się takimi danymi, ale w ostateczności będę musiał się do nich zwrócić. Póki co, liczę na Wasze sugestie. :wink:

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Wróć do „Prace naukowe na temat CNG”