Dziennik Gazeta Prawna | Polscy kierowcy nie pojadą na CNG
-
- Administrator
- Posty: 1583
- Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
- Lokalizacja: Radom
Dziennik Gazeta Prawna | Polscy kierowcy nie pojadą na CNG
Polscy kierowcy nie będą jeździć na gazie łupkowym? PGNiG zwija sieć tankowania CNG
Choć za kilka lat, po uruchomieniu wydobycia gazu łupkowego w kraju będzie spora nadwyżka surowca Polska nie ma planów wykorzystania go do napędzania silników samochodowych. Co więcej, PGNiG postanowiło zmniejszyć i tak już niewielką sieć tankowania sprężonego gazu CNG. Z początkiem roku PGNiG zamknęło dwie stacje – w Bydgoszczy i Olsztynie. Powód? – Wieloletni i trwały brak rentowności, a także brak perspektyw rozwoju rynku – mówi Rafał Pazura z PGNiG.
Podobny los prawdopodobnie czeka kolejną, jeszcze rentowną stację – w Wałbrzychu. Z tankowania może zrezygnować główny klient, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, które postawiono w stan upadłości.
W całym kraju działa zaledwie 28 stacji tego typu, z czego nie wszystkie dostępne są całodobowo. Polska jest białą plamą na europejskiej mapie CNG. Na tym paliwie można by bez problemu przejechać trasę z Moskwy do Lizbony i tylko w naszym kraju kierowca miałby problem z tankowaniem. W Niemczech działa blisko 900 stacji oferujących gaz, we Włoszech – 770, na Ukrainie – 290, a we Francji – 130. W tych krajach jeździ niemal milion aut na CNG. W Polsce – 1700.
To właśnie mała liczba klientów wpłynęła na decyzję PGNiG o zamknięciu stacji. – Od 2005 r. podejmowaliśmy dużo działań marketingowych. Jednak nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów – dowiedzieliśmy się w Pomorskim Oddziale Obrotu Gazem PGNiG.
Przeciwko zamknięciu stacji protestują kierowcy. Swoje żale wylewają na forach internetowych, apelują do PGNiG o zmianę decyzji. Kierowcy nie mają możliwości tankowania CNG, bo stacja w Olsztynie jest praktycznie jedyną dostępną dla aut jeżdżących w północno-wschodniej Polsce.
Koncern jest jednak nieugięty. – Decyzja o zaprzestaniu sprzedaży sprężonego gazu ziemnego na tych stacjach poprzedzona została szczegółowymi analizami – mówi Rafał Pazura.
Problemem w rozwoju rynku CNG w Polsce jest nie tylko mała sieć stacji, lecz także niewielka liczba aut na gaz. Na CNG jeżdżą przede wszystkim autobusy, taksówki, firmowe floty oraz pojazdy szkół nauki jazdy. Dilerzy nie są zainteresowani sprzedażą samochodów osobowych na CNG, bo twierdzą, że nie ma gdzie tankować paliwa.
Gaz ziemny to najtańsze i najbardziej ekologiczne z dostępnych paliw. Jest dwa razy tańszy niż benzyna. Wartość energetyczna 1 m sześc. CNG odpowiada w przybliżeniu 1 litrowi benzyny. Do standardowego zbiornika można zmieścić zapas paliwa pozwalający przejechać ok. 400 km.
PRAWO
Na razie bez podatku
Gaz ziemny CNG jest opodatkowany akcyzą, ale do 31 października 2013 r. został objęty zerową stawką. Wynika to z ustawy o podatku akcyzowym, która stanowi, że opodatkowaniu podlegają gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych, m.in. gaz ziemny (mokry), i pozostałe węglowodory gazowe objęte pozycją CN 2711 oraz gazowe węglowodory alifatyczne objęte pozycją CN 2901 w stanie gazowym.
Od 1 listopada 2013 r., gdy przestanie obowiązywać stawka zerowa, akcyza na CNG wyniesie 11,04 zł za jeden gigadżul (GJ), co stanowi ok. 521 zł za 1000 kg. Polska, implementując dyrektywę Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, skorzystała z możliwości czasowego obniżenia stawki standardowej dla gazu ziemnego, wykorzystywanego jako materiał pędny.
2,85 zł kosztuje zatankowanie na stacji 1 m sześc. sprężonego gazu ziemnego
13 zł o tyle mniej zapłacimy za paliwo, jadąc 100 km autem na CNG niż z silnikiem Diesla
120 oktanów ma 1 m sześc. CNG. Dla porównania litr LPG to 90, a benzyny: 95 – 98 oktanów
50 tys. km po takim przebiegu następuje przeciętnie zwrot kosztów montażu instalacji CNG
28 stacji CNG działa dziś w Polsce
1700 samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym jeździ po polskich drogach
Choć za kilka lat, po uruchomieniu wydobycia gazu łupkowego w kraju będzie spora nadwyżka surowca Polska nie ma planów wykorzystania go do napędzania silników samochodowych. Co więcej, PGNiG postanowiło zmniejszyć i tak już niewielką sieć tankowania sprężonego gazu CNG. Z początkiem roku PGNiG zamknęło dwie stacje – w Bydgoszczy i Olsztynie. Powód? – Wieloletni i trwały brak rentowności, a także brak perspektyw rozwoju rynku – mówi Rafał Pazura z PGNiG.
Podobny los prawdopodobnie czeka kolejną, jeszcze rentowną stację – w Wałbrzychu. Z tankowania może zrezygnować główny klient, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, które postawiono w stan upadłości.
W całym kraju działa zaledwie 28 stacji tego typu, z czego nie wszystkie dostępne są całodobowo. Polska jest białą plamą na europejskiej mapie CNG. Na tym paliwie można by bez problemu przejechać trasę z Moskwy do Lizbony i tylko w naszym kraju kierowca miałby problem z tankowaniem. W Niemczech działa blisko 900 stacji oferujących gaz, we Włoszech – 770, na Ukrainie – 290, a we Francji – 130. W tych krajach jeździ niemal milion aut na CNG. W Polsce – 1700.
To właśnie mała liczba klientów wpłynęła na decyzję PGNiG o zamknięciu stacji. – Od 2005 r. podejmowaliśmy dużo działań marketingowych. Jednak nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów – dowiedzieliśmy się w Pomorskim Oddziale Obrotu Gazem PGNiG.
Przeciwko zamknięciu stacji protestują kierowcy. Swoje żale wylewają na forach internetowych, apelują do PGNiG o zmianę decyzji. Kierowcy nie mają możliwości tankowania CNG, bo stacja w Olsztynie jest praktycznie jedyną dostępną dla aut jeżdżących w północno-wschodniej Polsce.
Koncern jest jednak nieugięty. – Decyzja o zaprzestaniu sprzedaży sprężonego gazu ziemnego na tych stacjach poprzedzona została szczegółowymi analizami – mówi Rafał Pazura.
Problemem w rozwoju rynku CNG w Polsce jest nie tylko mała sieć stacji, lecz także niewielka liczba aut na gaz. Na CNG jeżdżą przede wszystkim autobusy, taksówki, firmowe floty oraz pojazdy szkół nauki jazdy. Dilerzy nie są zainteresowani sprzedażą samochodów osobowych na CNG, bo twierdzą, że nie ma gdzie tankować paliwa.
Gaz ziemny to najtańsze i najbardziej ekologiczne z dostępnych paliw. Jest dwa razy tańszy niż benzyna. Wartość energetyczna 1 m sześc. CNG odpowiada w przybliżeniu 1 litrowi benzyny. Do standardowego zbiornika można zmieścić zapas paliwa pozwalający przejechać ok. 400 km.
PRAWO
Na razie bez podatku
Gaz ziemny CNG jest opodatkowany akcyzą, ale do 31 października 2013 r. został objęty zerową stawką. Wynika to z ustawy o podatku akcyzowym, która stanowi, że opodatkowaniu podlegają gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych, m.in. gaz ziemny (mokry), i pozostałe węglowodory gazowe objęte pozycją CN 2711 oraz gazowe węglowodory alifatyczne objęte pozycją CN 2901 w stanie gazowym.
Od 1 listopada 2013 r., gdy przestanie obowiązywać stawka zerowa, akcyza na CNG wyniesie 11,04 zł za jeden gigadżul (GJ), co stanowi ok. 521 zł za 1000 kg. Polska, implementując dyrektywę Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, skorzystała z możliwości czasowego obniżenia stawki standardowej dla gazu ziemnego, wykorzystywanego jako materiał pędny.
2,85 zł kosztuje zatankowanie na stacji 1 m sześc. sprężonego gazu ziemnego
13 zł o tyle mniej zapłacimy za paliwo, jadąc 100 km autem na CNG niż z silnikiem Diesla
120 oktanów ma 1 m sześc. CNG. Dla porównania litr LPG to 90, a benzyny: 95 – 98 oktanów
50 tys. km po takim przebiegu następuje przeciętnie zwrot kosztów montażu instalacji CNG
28 stacji CNG działa dziś w Polsce
1700 samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym jeździ po polskich drogach
Karol Wieczorek
-
- Posty: 62
- Rejestracja: czw kwie 22, 2010 11:44
- CNG car: Opel Zafira A 1,6 CNG 2005
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Dziennik Gazeta Prawna | Polscy kierowcy nie pojadą na C
Myśmy podejmowaliśmy, ba, faktury opłaciliśmy agencjom reklamowym - tylko społeczeństwo nie chwyciło. Należy zmienić społeczeństwo.administrator pisze: podejmowaliśmy dużo działań marketingowych. Jednak nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów
-
- Posty: 175
- Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
- CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
- Lokalizacja: Olsztyn
No ba w PRL można by uchwałami rad narodowych i decyzjami lokalnych sekretarzy to załatwić , wprowadzić CNG jako kaganek nowoczesności pod strzechy robotniczo-chłopskie i do zakładowych kolektywów.
Jak widać w RP i rzeczywistości rynkowej , zakorzenione w tamtych realiach PGNiG sobie nie radzi z promocją i marketingiem. Bo mieć w swojej ofercie super tani produkt , super ekologiczny i w czasach drogich paliw ropopochodnych , dziury ozonowej i smogów na miastami nie potrafić go sprzedać to prawdziwa porażka i wielka nieudolność.
Jak widać w RP i rzeczywistości rynkowej , zakorzenione w tamtych realiach PGNiG sobie nie radzi z promocją i marketingiem. Bo mieć w swojej ofercie super tani produkt , super ekologiczny i w czasach drogich paliw ropopochodnych , dziury ozonowej i smogów na miastami nie potrafić go sprzedać to prawdziwa porażka i wielka nieudolność.
Ostatnio zmieniony pn sty 23, 2012 12:50 przez AdamBialas, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Administrator
- Posty: 1583
- Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
- Lokalizacja: Radom
Publikacja została wykorzystana w innych mediach:
- 2012.01.29, http://forsal.pl/artykuly/586989,polscy ... a_cng.html
- 2012.01.29, http://forsal.pl/artykuly/586989,polscy ... a_cng.html
Karol Wieczorek
- kefasps
- Posty: 211
- Rejestracja: czw wrz 11, 2008 12:37
- CNG car: Opel Zafira 2005
- Lokalizacja: Poznań (Luboń)
dość ładny tekst, ale nie liczyłbym że Tusk go przeczyta i da zielone światło dla CNG
pewnie warto robić klimat wokół CNG poprzez media ale nikt przy zdrowych zmysłach nie wejdzie w to mając tak mało stacji i ceny jak z rękawa
nadzieja w wielkich firmach które mogą same mieć swoją flotę CNG i przy okazji sprzedawać na zewnątrz jak VW Poznań czy Man Bus w Tarnowie Podgórnym (nawet gdyby to był dostęp w pewnych limitowanych ramach czasowych)
widać że Państwo jako firma się nie sprawdza kompletnie - tam liczą posady, diety, 13nastki i opcje polityczne itd.
pewnie warto robić klimat wokół CNG poprzez media ale nikt przy zdrowych zmysłach nie wejdzie w to mając tak mało stacji i ceny jak z rękawa
nadzieja w wielkich firmach które mogą same mieć swoją flotę CNG i przy okazji sprzedawać na zewnątrz jak VW Poznań czy Man Bus w Tarnowie Podgórnym (nawet gdyby to był dostęp w pewnych limitowanych ramach czasowych)
widać że Państwo jako firma się nie sprawdza kompletnie - tam liczą posady, diety, 13nastki i opcje polityczne itd.
Zafira 1,6CNG 2005 +++SPALANIE MIASTO BEZ OSZCZĘDZANIA 7,3CBM/100KM+++
Jest Jakaś nadzieja że za rok nadal nie będzie akcyzy?
Przymierzam się do zakupu pojazdu na CNG Volvo V70 i zastanawiam się czy to ma sens, na jeden rok?
Po wprowadzeniu akcyzy cena wzrośnie jak się nie mylę o ponad 0.3 zł
Co będzie z garażowymi sprężarkami jak będą to kontrolować czy ktoś pompuje w domu i czy płaci akcyzę?
Przy zużyciu ok 200 m3 na miesiąc aktualnie 1 m3 przy własnej sprężarce wyniesie mnie ok 2 zł z energią elektryczną. Jak wprowadzą akcyzę to raczej niema co ryzykować tylko LPG pozostaje.
Proszę o pomoc w podjęciu decyzji i opinię na ten temat
Pozdrawiam wszystkich forumowiczów
Przymierzam się do zakupu pojazdu na CNG Volvo V70 i zastanawiam się czy to ma sens, na jeden rok?
Po wprowadzeniu akcyzy cena wzrośnie jak się nie mylę o ponad 0.3 zł
Co będzie z garażowymi sprężarkami jak będą to kontrolować czy ktoś pompuje w domu i czy płaci akcyzę?
Przy zużyciu ok 200 m3 na miesiąc aktualnie 1 m3 przy własnej sprężarce wyniesie mnie ok 2 zł z energią elektryczną. Jak wprowadzą akcyzę to raczej niema co ryzykować tylko LPG pozostaje.
Proszę o pomoc w podjęciu decyzji i opinię na ten temat
Pozdrawiam wszystkich forumowiczów
-
- Posty: 175
- Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
- CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
- Lokalizacja: Olsztyn
Problem z CNG jest właśnie taki ,że ten gaz jako paliwo , absolutnie nie pasuje do polityki fiskalnej. Wykorzystanie tego samego gazu zarówno do kuchenki do gotowanie , jak i pieca w piekarni , czy do podgrzania wody lub CO trochę uniemożliwia realne kontrowanie jego dystrybucji tylko do auta. Część krajów UE posiada na CNG zerową stawkę akcyzy , by choć kontrolować kanały jego dystrybucji komercyjnej. Problem CNG przypomina trochę produkcję bimbru w domowym zaciszu i tak oto mamy oficjalny alkohol z akcyzą i banderolą na którym państwo zarabia i jej czystszy i zdrowszą (jeśli można tak powiedzieć) odpowiednik wykapany z domowej aparatury. Być może z CNG będzie podobnie , stacje będą sprzedawały z akcyzą , a domowa aparatura będzie poza kontrolą.Aczkolwiek była by to głupota , która nikomu nie przyniesie ani dużego zysku ani chwały za to załatwiło by to temat CNG w Polsce na amen. Z ekologicznego punku widzenia , było by idealnie by CNG akcyzy nie miało , bo to jedyne realnie czyste paliwo , do użycia na skale masową. Miejmy nadzieje ,że ten fakt zawsze będzie przechylał szalę na korzyść planety i tych którzy o nie myślą .