DGP | Autogaz przyhamował, ale wkrótce może wrócić do łask

Publikacje z mediów komercyjnych i źródeł internetowych poświęcone CNG
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

DGP | Autogaz przyhamował, ale wkrótce może wrócić do łask

Post autor: administrator »

W piątek, 2 grudnia 2011 roku, w Dzienniku Gazecie Prawnej ukazał się artykuł na temat rynku autogazu, do którego dziwnym trafem zostało zaliczone również CNG. Cieszy nas zaangażowanie KRNA, ale szkoda że nikt nie konsultuje z osobami z branży CNG posunięć na ten temat. Moją uwagę szczególnie zwrócił jeden fragment artykułu:

"KNRA, Politechnika Warszawska oraz grupa sześciu największych firm z branży LPG zawarły wczoraj porozumienie o współpracy na rzecz powołania pierwszego w Polsce klastra autogazu. Ma on zająć się rozwojem rynku autogazu i promocją takich paliw. Członkowie klastra liczą na unijne dofinansowanie. Jak przyznają, jednak bez fiskalnego impulsu ze strony państwa nie ma dziś szans na rozwój rynku sprężonego gazu ziemnego (CNG). To najtańsze paliwo korzysta z zerowej stawki akcyzy, ale tylko do końca października 2013 r. Kierowcy boją się wydać więc ponad 5 tys. zł na instalację CNG, skoro nie ma pewności, że inwestycja się zwróci. Poza tym w Polsce działa tylko 28 stacji CNG. Paliwo to na razie tankuje u nas 1,7 tys. samochodów i 200 autobusów komunikacji miejskiej, m.in. z Rzeszowa, Tarnowa i Radomia."

Cały artykuł tutaj

Czyli wychodzi na to, że branża LPG zajęła się rozwojem rynku CNG. Czy ktoś coś z tego rozumie?
Karol Wieczorek
AdamBialas
Posty: 175
Rejestracja: pn kwie 11, 2011 08:26
CNG car: Fiat Multipla BiPower 1,6
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: AdamBialas »

Karolu , odpowiedz jest prosta.Skoro widać gołym okiem ,że PGNiG-e nie chce się schylić po kasę jaką można zarobić na CNG , to automatycznie myślą o tym ci , którym zarabianie kasy nie jest obce. Skoro rynek LPG jest już nasycony to ci sami ludzie zaczną teraz organizować jego konkurencję czyli CNG i będą zarabiać na autogazie niezależnie od jego stanu skupienia i pochodzenia. PGNiG-e woli udawać poważną i profesjonalną firmę której największym przychodem jest dojenie posiadaczy kuchenek i piecyków gazowych , a nie skupiać się na przyszłościowych tematach. Jaki "pan taki kram" , po lekturze Twojego wpisu o aktualnej sytuacji ze stacjami CNG w Polsce , powiem tylko tyle , PGNiG-e "udaje" nowoczesną firmę bo jej kierownictwo niezależnie od stopnia uposażenia i władzy , udaje "profesjonalistów" i ludzi z wyobraźnią , a po przykrywką "rachunku ekonomicznego" kryje się zwykłe skąpstwo i dbanie o własne premie i nagrody.
Mamy "ciepłą" zimę więc wpływy z gazu od "ogrzewaczy" będą mniejsze a tym samym , trzeba gdzieś szukać "pseudo" oszczędności - pewnie takim oto prostym myśleniem kieruje się kierownictwo POOG i zamyka stacje dla klientów zewnętrznych.
BIGMARIO
Posty: 348
Rejestracja: sob sty 23, 2010 13:29
CNG car: OPEL ZAFIRA A 1.6 CNG 2004 R.
Lokalizacja: Sosnowiec :)

Post autor: BIGMARIO »

Masz racje Karolu, to tak jakby na siłę połączyć PB z ON :!: :!: :!: Bzdura totalna, na logikę biorąc to LPG nie można wrzucać do jednego worka z CNG :twisted:
MARIO72
Obrazek
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Post autor: administrator »

Okazało się, że prosto z Ministerstwa Gospodarki, Pani Sylwia Popławska, Koalicja Na Rzecz Autogazu (KNRA), pojechała do studia TVN Biznes, gdzie udzieliła wywiadu na temat klastra oraz CNG:
http://www.tvncnbc.pl/10883949,37365,0, ... _cnbc.html

Zdecydowaliśmy się na wypisanie jego części, gdyż niektóre stwierdzenia wzbudziły daleko idącą, konsternację:

- W przypadku gazu CNG sytuacja nie jest tak łatwa, dlatego że ten rynek jest regulowany ustawą prawo energetyczne. Tutaj każda z firm, która chciałaby na tym rynku operować nie może ustanawiać sama cen. Musi korzystać z oficjalnego zwolnienia prezesa URE, w przypadku ustalania taryfy tak zwanej. Czyli w tym momencie na przykład niewiele jest takich podmiotów. Wiem na pewno, że Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo samo te ceny ustala. Gaz CNG jest sprzedawany w metrach sześciennych. Dziś jego cena jest ustalona na 2,85 złotego za m3. To nie jest jeden do jednego, jeśli chodzi o litr LPG i m3 CNG. CNG jest jeszcze bardziej ekonomicznym paliwem. Niestety ten rynek w Polsce to od lat rynek szczątkowy. Mamy nadzieję, że powołanie tego klastra nieco pomoże w spopularyzowaniu tego tematu.

- No właśnie chciałem o to zapytać. Bo ten klaster to nie tylko sięgnięcie po pieniądze unijne na tego typu inicjatywy, ale także popularyzacja tego gazu CNG, chociażby dla flot, dla wszelkiego typu komunikacji miejskiej.

- Panie redaktorze, gdybyśmy mieli chociaż odrobinę bardziej powszechny dostęp do tego paliwa to dziś byłoby to koło ratunkowe dla rosnących cen ze względu na koszty transportu, bo floty pojazdów śmiało mogą w tym momencie patrzeć w stronę autogazu, ale teraz też mogą brać pod uwagę LPG, z tego względu, że cena oleju napędowego, jak wiadomo, szybuje. Nikogo z nas to nie cieszy, dlatego że każdy z nas odczuwa tę podwyżkę w cenie każdego produktu jaki nabywamy w sklepach. Autogaz to alternatywa w tym momencie.
[...]
Pojawiają się ciągle nowe nisze, gdzie autogaz się upowszechnia. Nowością, z jaką mamy do czynienia w 2011 roku jest to, że koncerny produkujące auta mają coraz szerszą ofertę samochodów nowych, fabrycznie wyposażonych w instalacje zasilania gazowego. Niestety, podkreślam, ciągle to tylko LPG w Polsce.
[...]
[red. o klastrze] Chcemy przygotować też model stacji, na zasadzie dokumentacji, model stacji paliw zasilania aut gazem ziemnym.


---
Komentarz:
Szkoda, że podmioty zajmujące się na co dzień LPG, decydując się na promocję CNG, szerzą nie do końca zgodne ze stanem rzeczywistym informacje. Gdzie można mieć zastrzeżenia?

1) pierwsze słyszę, żeby aktualnie wymagana było ustalanie ceny gazu CNG na stacji z URE, obowiązek ten już kilka lat temu został zniesiony;

2) pani Popławska bazuje na cenie gazu CNG według oficjalnego cennika PGNiG SA, niestety nie wzięła pod uwagę ceny na stacjach niezależnych, okaże się wtedy, że średnia cena będzie o kilka groszy niższa; przy cenach na I tydzień grudnia wychodzi 2,91 a nie 2,94 jak ma to miejsce na stacjach PGNiG SA; podana cena podczas wywiadu obowiązywała w listopadzie;

3) nieprawdą jest, że na polskim rynku nie występują pojazdy z fabryczną instalacją zasilania gazem ziemnym - w ofercie Fiata, Iveco, Mercedesa, Volkswagena znajdują się takie pojazdy;

4) zastanawiająca jest potrzeba opracowania projektu modelu stacji sprzedającej CNG; z polskich doświadczeń widać, że bez problemu można budować takie obiekty (Elbląg, Gdynia Hutnicza, Wrocław), gdzie świadczone usługi tankowania CNG nie odbiegają od ogólnie przyjętych standardów na stacjach z produktami naftowymi.

Mamy nadzieję, że osoby zaangażowane w prace klastra wykażą się uprzejmością zapoznania z rzeczywistym stanem polskiego rynku CNG i zaoferują bardziej atrakcyjne rozwiązania. Bo z dotychczasowych informacji nic nie zapowiada, aby CNG zyskało na wdrożeniu tego projektu...
Ostatnio zmieniony pn gru 05, 2011 23:27 przez administrator, łącznie zmieniany 2 razy.
Karol Wieczorek
tomig
Posty: 121
Rejestracja: pn lut 11, 2008 17:38
CNG car: Opel ASTRA G Kombi 1.6 CNG
Lokalizacja: Ryki/Warszawa

Post autor: tomig »

Zastanawiający jest ten KLASTER...
A może przyczepili sobie CNG bo kasa łatwiejsza, ze względu na ekologię?!! Bo kurka gada o CNG trochę pokracznie... Ciekaw jestem ich ruchów. Czas pokaże......
ODPOWIEDZ

Wróć do „Publikacje w mediach / internecie”