problem z jedna z butli :-(

Problemy techniczne i pytania związane z eksploatacją samochodów
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: tigercng »

smolec pisze:od 2-3 tankowań zauważyłem, że zaraz po zatankowaniu i po przejechaniu paru kilometrów bardzo szybko wskazówka poziomu gazu idzie w góre tzn zatrzymuje się na tej pierwszej gróbej kreseczce od końca (tak jakbym przejechał z 50km)
Najwyraźniej nie tankujesz do pełna. Być może przytkany jest zawór zwrotny przy zbiorniku z tyłu. Spróbuj zatankować na innej stacji CNG. To nie ma związku z cewkami elektrozaworów.
smolec pisze:Kolejnym pomysłem było odpięcie przewodu od tych dwóch butli i tak zrobiłem, odpalam silnik a wskaźnik jak stał w tym miejscu tak stoi, a według mnie powinien wskaźnik opaśc
:shock: :shock: :shock: Dlaczego tak uważasz? Wskaźnik pokazuje Ci ciśnienie gazu, nie jego wagę czy ilość. Jeśli we wszystkich zbiornikach masz 150 bar, to wskaźnik pokaże Ci 3/4 ciśnienia niezależnie do tego, czy masz podłączony jeden zbiornik, czy wszystkie cztery.
Pozdrawiam
smolec
Posty: 64
Rejestracja: sob sie 30, 2014 15:29
CNG car: Opel Zafira 1.6 CNG 2006
Lokalizacja: Oświęcim

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: smolec »

Tankowane było na dwóch stacjach i wchodziło ok 16m3 a zawsse wchodziło 24-25m3 czyli wyychodzi na to że tak jakby jedna była pełna a że cewka może być uszkodzona więc tej butli tak jakby nie było i wskaźnik szybko spada do tej kreski co pisałem wyżej bo potem wskaźnik opada normalnie.

Według mnie jest tak, że najpierw pobierany jest gaz z pierwszej butli potem z drugiej itd. i dlatego jak odpiąłem te dwie ostatnie na wskaźniku nic się nie zmieniło bo teraz bierze gaz z drugiej a jak wyjeżdze drugą to wskaźnik spadniedo zera bo te dwie ostatnie są odpięte no ale pewności nie mam
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: tigercng »

smolec pisze:Tankowane było na dwóch stacjach i wchodziło ok 16m3 a zawsze wchodziło 24-25m3 czyli wychodzi na to że tak jakby jedna była pełna a że cewka może być uszkodzona więc tej butli tak jakby nie było i wskaźnik szybko spada do tej kreski co pisałem wyżej bo potem wskaźnik opada normalnie.
Tak, tankowanie 16m3 zamiast 24m3 na pusto świadczy o uszkodzonej cewce. Natomiast szybki spadek ciśnienia gazu po zatankowaniu to efekt jego stygnięcia w zbiornikach, cewki na to nie mają wpływu.

Wcześniej jednak pisałeś o szybkim wzroście ciśnienia, więc może się pogubiłem w tych wyjaśnieniach.
smolec pisze:po przejechaniu paru kilometrów bardzo szybko wskazówka poziomu gazu idzie w góre tzn zatrzymuje się na tej pierwszej gróbej kreseczce od końca (tak jakbym przejechał z 50km)
Taki objaw zauważyłem, jeśli np. silnik odpali się na benzynie, a potem przełączy na CNG. Jeśli benzyny było mało, wskazówka bardzo wolno rośnie po przełączeniu na CNG z poziomu benzyny. Tak właśnie działa układ sterujący wskaźnikiem, nie ma to związku z faktycznym poziomem benzyny czy też ciśnienia gazu.
smolec pisze:Według mnie jest tak, że najpierw pobierany jest gaz z pierwszej butli potem z drugiej itd. i dlatego jak odpiąłem te dwie ostatnie na wskaźniku nic się nie zmieniło bo teraz bierze gaz z drugiej a jak wyjeżdze drugą to wskaźnik spadniedo zera bo te dwie ostatnie są odpięte no ale pewności nie mam
Nie, tak to nie działa. Zawory na zbiornikach otwierają się równolegle. Podczas jazdy pobierasz gaz jednocześnie z wszystkich zbiorników ze sprawnymi elektrozaworami.
Rumcajs
Posty: 240
Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
Lokalizacja: Pruszków

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: Rumcajs »

smolec,

żeby można Ci było pomóc podaj proszę rok produkcji swojej Zafiry ??

Rumcajs
smolec
Posty: 64
Rejestracja: sob sie 30, 2014 15:29
CNG car: Opel Zafira 1.6 CNG 2006
Lokalizacja: Oświęcim

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: smolec »

Zafira jest z 2006r 105km

Nie pisałem o szybkim wzroście tylko że szybko spada do poziomu 3/4
Więc jeśli to jest cewka na pierwszej butli do dlaczego po odpięciu dwóch ostatnich ciśnienie nie spada szybko przecież to jest tak jakby ich nie było tak jak tej pierwszej, a jakbym odłączył wszystkie to dalej by pokszywało że jest jeszcze 3/4 zbiornika?
Rumcajs
Posty: 240
Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
Lokalizacja: Pruszków

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: Rumcajs »

smolec,

skoro Twoja Zafira jest z 2006 roku, czyli to jest Zafira B to diagnoza stanu cewek zaworów butli jest wręcz banalnie prosta, łatwa i nie trzeba nawet wchodzić pod samochód. :D
Pytanie brzmi, na ile potrafisz posługiwać się tzw. miernikiem uniwersalnym w zakresie omomierz i woltomierz ?? lub czy w przypadku gdybyś nie potrafił, masz kogoś zaprzyjaźnionego który to potrafi ?

Rumcajs
smolec
Posty: 64
Rejestracja: sob sie 30, 2014 15:29
CNG car: Opel Zafira 1.6 CNG 2006
Lokalizacja: Oświęcim

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: smolec »

Tak mam kogoś kto się lepiej umie obsługiwać miernikiem także jak możesz to napisz jak to sprawdzić bo zaczynam myśleć że to jednak zawór zwrotny
Rumcajs
Posty: 240
Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
Lokalizacja: Pruszków

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: Rumcajs »

smolec,

jak to mawiają, nie myśl za dużo, bo zostaniesz myśliwym :lol:
A tak na poważnie.
1) daj do poczytania Koledze wątek cng-video-gasnie-na-gazie-na-pb-dziala-t4344.html
Umieściłem tam PDF-a z rysunkiem skrzynki bezpieczników od gazu. piotrg umieścił video na którym też widać tą skrzynkę.
Trzeba si ę do niej dostać i obejrzeć obydwa brązowe bezpieczniki 7,5A.
Jeden odpowiada za butle przed tylną osią, drugi za butle za tylną osią.
2) Jeżeli bezpiecznik jest spalony, świadczyć to może o tym, że jedna z dwóch cewek, które zabezpiecza uległa spaleniu.
3) Włączamy zapłon i wyjmujemy obydwa bezpieczniki. Przyrząd uniwersalny ustawiamy na zakres 20V DC. minus do klemy minus akumulatora a plusem ustalamy na której nóżce każdy z bezpieczników ma zasilanie. Czyli woltomierz powinien pokazać co najmniej 12V.
4) wyłączamy zapłon. Przyrząd przestawiamy na zakres 200 ohmów. Minus do minusa akumulatora, plus do nóżki bezpiecznika przeciwnej niż było zasilanie.
Powinno pokazać wartość z zakresu 5 - 7,5 Ohma.
Jeżeli pokaże ok 12 - 14 Ohmów, oznacza to, że uszkodzeniu uległa jedna cewka z danej grupy.
Jeżeli nie pokaże żadnej wartości ( przerwa ) oznacza to uszkodzenie dwóch cewek.

Powodzenia w badaniach.

Rumcajs.
smolec
Posty: 64
Rejestracja: sob sie 30, 2014 15:29
CNG car: Opel Zafira 1.6 CNG 2006
Lokalizacja: Oświęcim

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: smolec »

Witam, puki co sprawdziłem bezpieczniki i żaden z nich nie jest przepalony tylko że mają one 5A a nie po 7.5.A
Rumcajs
Posty: 240
Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
Lokalizacja: Pruszków

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: Rumcajs »

smolec,

sorrki, pisałem z głowy, trochę już skleroza zaczyna brać. :(

Wlazłem na pierwszą stronę wątku do którego Cię odsyłałem i tam sam napisałem, że są to 5A.

Masz rację.

Skoro obydwa 5A są całe to badanie zacznij od pkt 3)

Rumcajs
smolec
Posty: 64
Rejestracja: sob sie 30, 2014 15:29
CNG car: Opel Zafira 1.6 CNG 2006
Lokalizacja: Oświęcim

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: smolec »

Sprawa wygląda tak że napięcie jest na oby dwóch ponad 13V a oporność wychodzi na jednym 10.6 a na drugim 9.6
Rumcajs
Posty: 240
Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
Lokalizacja: Pruszków

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: Rumcajs »

smolec,

ja podawałem swoje wyliczenia w oparciu o znane sobie oporności cewek w okolicach 12 do 14 Ohmów.
Wygląda na to, iż cewki które masz zamontowane, mają oporność około 20 Ohmów, ale też powinny otwierać butle.
Możesz jeszcze spróbować sprawdzić cewki metodą "na słuch".
Potrzebna do tego jest pomoc drugiej osoby.
Jedna osoba stoi w po lewej stronie samochodu w okolicy koła tylnego, druga wkłada i wyjmuje najpierw jeden a później drugi bezpiecznik 5A.
Z tyłu powinno dać się słyszeć stukanie cewek. Dla jednego i drugiego bezpiecznika "głośność stuku" powinna być taka sama.

Jeżeli tak będzie to oznacza, że cewki działają i otwierają zawory.
Na ten moment można powiedzieć, że cewki zaworów butli, pod względem elektrycznym są sprawne.

Rumcajs.

BTW. Oczywiście pozostaje pewien margines błędu w tej metodzie, zarówno na "słuch" jak i na oporność mierzoną z przodu pojazdu. Jeśli cewki mają oporność po około 10 Ohmów, znaczyłoby to, że w każdej parze butli masz uszkodzoną jedną cewkę, ale wtedy wchodziłaby Ci tylko połowa maksymalnej ilości gazu.
smolec
Posty: 64
Rejestracja: sob sie 30, 2014 15:29
CNG car: Opel Zafira 1.6 CNG 2006
Lokalizacja: Oświęcim

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: smolec »

Metoda słuch było słychać stuknęcie tkie samo przy każdym bezpieczniku
Więc teoretycznie cewki są sprawne także teraz nie wiadomo czy butla jest pełna ale coś ją odcina czy poprostu nie tankije jej z jakiegoś powodu do pełna
Rumcajs
Posty: 240
Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
Lokalizacja: Pruszków

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: Rumcajs »

smolec,

jeżeli dobrze nadążam za Twoimi wpisami, to opisywałeś że dostawałeś się do tylnych butli.

Jeżeli tak to dostań się jeszcze raz, od strony gdzie są zawory.
Poproś kogoś o pomoc i zrób jeszcze jedno ćwiczenie w jednej z dwóch wersji lub obie :
1) trzymasz ręką jedną z cewek butli, a druga osoba wyjmuje jeden z bezpieczników. Najpierw pewnie metodą prób i błędów trzeba będzie ustalić który jest od tylnych butli.
Ja to się już uda, i wyczujesz że zawór pod ręką "strzela", przekładasz dłoń na drugi zawór a druga osoba w dalszym ciągu wkłada i wyjmuje bezpiecznik. Jeżeli również na drugiej butli czuć "strzelanie" zaworu, znaczy się że obydwie cewki są elektrycznie sprawne.
2) wypinasz z jednej z cewek ( ostrożnie żeby nie złamać zaczepu ) przewód elektryczny. Dokonujesz pomiaru oporności dla tych butli, metodą jak rano. Powinna Ci wyjść oporność mniej więcej dwa razy większa niż rano. To by ponownie potwierdzało, że elektrycznie cewki są sprawne.

Wtedy nasuwa mnie się jeszcze jedno pytanie, czy sprawdzałeś w Auto Żoliborz Łomianki, czy nie należy ci się jakaś akcja serwisowa związana z zaworami butli ?????


Rumcajs
smolec
Posty: 64
Rejestracja: sob sie 30, 2014 15:29
CNG car: Opel Zafira 1.6 CNG 2006
Lokalizacja: Oświęcim

Re: problem z jedna z butli :-(

Post autor: smolec »

A jak mam to sprawdzić czy mi się coś należy w tych Łomiankach?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Problemy w użytkowaniu CNG”