Wymiana przewodów CNG Multipla - jak, jakie narzędzia

Problemy techniczne i pytania związane z eksploatacją samochodów
pawel1812
Posty: 113
Rejestracja: pn sty 03, 2011 02:11
CNG car: Multipla Bipower 1.6 16V 2000r
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Wymiana przewodów CNG Multipla - jak, jakie narzędzia

Post autor: pawel1812 »

Witam
Czy ktoś wymieniał przewody CNG w Multipli. Butle są skorodowane do tego stopnia, że dozór kazał je zdjać i piaskować. Przewody też się sypią.
Czym nowe przewody wyginać i zaprasowywać. Przewód stalowy CNG można kupić, ale jak go obrabiać?
Poprosze tylko o inne porady niż zakup gotowych przewodów we Fiacie, w zawsze promocyjnej cenie, wystarczy, że czeka mnie zakup nowych butli, którym kończy się okres eksploatacji.
sjr75
Posty: 44
Rejestracja: pn maja 05, 2014 17:26
CNG car: Fiat Multipla blupower

Re: Wymiana przewodów CNG Multipla - jak, jakie narzędzia

Post autor: sjr75 »

Mam ten sam problem. Robocizna około 300 zł plus koszt przewodów.Wykonawca Autopol Chodecz.Robili mi legalizację zbiorników. Pozdrawiam.
pawel1812
Posty: 113
Rejestracja: pn sty 03, 2011 02:11
CNG car: Multipla Bipower 1.6 16V 2000r
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Wymiana przewodów CNG Multipla - jak, jakie narzędzia

Post autor: pawel1812 »

Dziękuję za informację, może rzeczywiście trzeba tam podjechać na podejście do rewizji, bo próbę miałem wykonaną 3 lata temu.
A po co koledze ściągali zbiorniki? Do próby hydraulicznej - czy do rewizji?
Ja robiłem podejście w Krakowie Agrotrak. Niestety, zmienił się im inspektor i Panowie stwierdzili, że teraz "boi się własnego cienia". Przyczepił się głównie skorodowanych uchwytów butli CNG i kazali je pomalować, także chyba czasy, kiedy legalizację robiło się w Krakowie odeszły... Stwierdzili, że nie jest źle, bywa gorzej, ale malować trzeba. Butlom został ostatni okres eksploatacji, a po nim wymiana, także myślałem, że dadzą sobie spokój i dopuszczą. Gdyby było przed nimi 6 lat eksploatacji, to bym nic nie mówił, ale trzy... Gdyby jeszcze się bali butli Milmetu, ale Fabera?
Przez aferą z butlami w VW koledze dopuścili w Agrotraku butle Fabera w o wiele gorszym stanie niż u mnie i nic się z nimi nie dziele.
sjr75
Posty: 44
Rejestracja: pn maja 05, 2014 17:26
CNG car: Fiat Multipla blupower

Re: Wymiana przewodów CNG Multipla - jak, jakie narzędzia

Post autor: sjr75 »

Badanie okresowe /co 3 lata/ zrobili bez demontażu zbiorników, zdemontowano jedynie osłonę butli. Autopol ma również swój warsztat w Golęczewie. Odnośnie wymiany przewodów to do profilowania trzeba mieć oprzyrządowanie i doświadczenie, lepiej chyba zlecić specjalistom. Pozdrawiam.
pawel1812
Posty: 113
Rejestracja: pn sty 03, 2011 02:11
CNG car: Multipla Bipower 1.6 16V 2000r
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Wymiana przewodów CNG Multipla - jak, jakie narzędzia

Post autor: pawel1812 »

Zastanawiam się nad wykonaniem zalecenia inspektora i zdjęciem butli oraz ich piaskowaniem. Butle po zimie są w takim stanie, że jak je inspektor zobaczy, to na złom każe oddać. Postaram się w środę wstawić zdjęcia.
Oczywiście, w pełni zdaję sobie sprawę z tego, że nie powinno się rozkręcać i wymontowywać butli bez powodu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że alternatywą jest montaż nowych butli z Milmetu 3 x 1000 zł, lub 1x 1000 zł, do czego też trzeba rozkręcać i wymienić przewody oraz wykręcić zawory. Jeśli by myśleć w ten sposób, to tylko fabryka mogłaby zamontować CNG, a przecież instalacje dokładane CNG też istnieją i działają. Reduktory w Multipli wymieniałem wielokrotnie na takich samych złączach i nie było problemów ze szczelnością.

Warto wiedzieć, że we Fiacie połączenia przewodów CNG wyglądają tak:
Obrazek
Przewód kupujemy w rolkach po 6m. Po ucięciu przewodu zakładamy nakrętkę oraz baryłkę, po czym dokręcamy, co powoduje zaprasowanie baryłki na przewodzie oraz docisk do złącza. Złącza bezproblemowo znoszą rozkręcanie. Nie ma jednorazowych złącz zacinających jak w Volkswagenie czy Zafirze.
Nakrętki z gwintem M12x1 oraz baryłki są dostępne bezproblemowo po kilka zł. Nie jest potrzebna żadna praska do ich zaciskania.
Tak więc wymiana przewodów nie powinna stanowić większego problemu, poza tym, że przydałaby się jakaś mała giętarka, aby większych gięć nie robić ręcznie i nie zmniejszyć światła przewodu.

Niektórzy butle malują: http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewto ... 7ec971eef7
Też się zastanawiam nad takim rozwiązaniem, jednak decyzję podejmę, gdy w środę dokonam rewizji butli po zdjęciu osłony.
Nawet Niemcy malują i piaskują butle: http://170643.forumromanum.com/member/f ... _fiat.html
Albo tu: https://schlaumaschine.wordpress.com/20 ... gflaschen/

Rozmawiałem dziś z majstrem, który maluje proszkowo - stwierdził, że po malowaniu proszkowym trzeba butle wygrzać do 200 stopni, co może spowodować uszkodzenie zaworów, trzeba by zawory wykręcić, albo malować na mokro, ewentualnie porobić punktowe zaprawki. Myślę o piaskowaniu punktów korozji domową piaskarką, podkład epoksydowy, aby nie niszczyć całego lakieru piecowego, lekko szpachla, aby się wżery nie rzucały w oczy, matowienie i całą butlę pomalować pistoletem w kolor.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Problemy w użytkowaniu CNG”