Auto pali bezpiecznik od zaworów CNG "ELEKTRO ZAWORY GAZU" 7

Problemy techniczne i pytania związane z eksploatacją samochodów
żółwik
Posty: 5
Rejestracja: pn gru 23, 2013 12:00
CNG car: Fiat Multipla

Auto pali bezpiecznik od zaworów CNG "ELEKTRO ZAWORY GAZU" 7

Post autor: żółwik »

Witam
Po zerwaniu rozrządu auto nie może dojść do siebie, ja też.
Mam problem z pracą silnika na wolnych obrotach, ale to chyba zostawię na inny temat.


Auto pali bezpiecznik od zaworów CNG "ELEKTRO ZAWORY GAZU" 7,5A.
Podczas jazy zgasł silnik, po ponownym rozruchu przełączył się prawidłowo na gaz.
Chwile później przeszedł na benzynę a na desce rezerwa gazu się pali.
Po godzinie dumania postanowiłem sprawdzić bezpieczniki.
I odkryłem że jeden jest spalony, po wymianie i wykonaniu testu elektrozaworów gaz powrócił.
Był spokój kilka dni. I cała sytuacja się powtórzyła. Obecnie spalił bezpiecznik w momencie odpalania auta.
Jak byłem u mechanika w sobotę na rozmowie na temat zachowania auta na wolnych obrotach.
(Niestety nic nie wynikło z testów.)
Postanowiłem sprawdzić jak wyglądają cewki i zmierzyłem ich oporność.
Dwie cewki na butlach mają po 12 ohm, jedna 9.4.
Cewka przy reduktorze ma 9.3 ohma.
Złącza przy butlach wyglądają w środku na czyste. Brzydkie były przy cewce elektrozaworu, zostały wyczyszczone i przelane elektro solem.
Po czym spalił 2 bezpieczniki jeden w trasie a ostatni w momencie najprawdopodobniej w momencie rozruchu i się poddałem.
Może ktoś miał taki problem??
Może ktoś wie jaką rezystancje powinny mieć cewki??
Pozdrawiam Piotr
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Re: Auto pali bezpiecznik od zaworów CNG "ELEKTRO ZAWORY GAZ

Post autor: tigercng »

żółwik pisze:Może ktoś wie jaką rezystancje powinny mieć cewki??
Rezystancja lub parametry umożliwiające jej wyliczenie są z reguły podane na obudowie cewki.
Przykładowo dla cewek LR jest podane: 12V, 11W. Podstawiając do wzoru na rezystancję R = U/(P/U) rezystancja to 13,1 ohm. W praktyce jest nieco mniej, gdyż cewkę mierzymy zimną, a rezystancja miedzi ma dodatni współczynnik temperaturowy. Jednak rezystancja poniżej 12 ohm wskazuje na uszkodzenie cewki - zwarcie międzyzwojowe.

Warto też dokładnie przyjrzeć się cewce, przy zwarciach widoczny jest wpływ wysokiej temperatury na materiał obudowy cewki. Uszkodzona cewka często jest popękana lub wytopiona, nawet jak w chwili pomiaru ma prawidłową rezystancję.
Rumcajs
Posty: 240
Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
Lokalizacja: Pruszków

Re: Auto pali bezpiecznik od zaworów CNG "ELEKTRO ZAWORY GAZ

Post autor: Rumcajs »

Witam,

pozwolicie Koledzy, że wtrącę swoje trzy grosze na ten temat.
tigercng pisze:Jednak rezystancja poniżej 12 ohm wskazuje na uszkodzenie cewki - zwarcie międzyzwojowe.
Wyliczenia Tigera są jak najbardziej teoretycznie poprawne. Również to co napisał też jest zgodne z prawdą, ale ....
Ja wiem, że on jest elektronikiem, to trochę określa jego podejście do takich spraw.
Ja mam praktykę z różnych pojazdów i dlatego trochę inaczej podchodzę do tego ....
żółwik pisze:Dwie cewki na butlach mają po 12 ohm, jedna 9.4.
Dla mnie te dwie które mają po 12ohm, są ok, te po 9 z groszem, też jeszcze nie czynią dramatu, ale trzeba się przygotować do ich wymiany.
Dlaczego tak:
- cewki po 12 ohm, przy panującym w samochodzie napięciu 13,5 - 14,5 V będą brały po ok. 1,1 A
- cewki po 9 z groszem w tych samych warunkach, po około 1,5A.
daje to 2 x 1,1 + 2 x 1,5 = 5,2 A.
Żółwik napisał, że bezpiecznik jest 7,5 A, czyli mniej więcej 1,5 razy prąd pracy obwodu. OK.
Układ pracuje na pograniczu parametrów dopuszczalnych. W przypadku słabszego akumulatora w momencie rozruchu, przy spadku napięcia, może dochodzić do spalenia bezpiecznika.
Wymiana tych dwóch cewek powinna obniżyć prąd przepływający przez bezpiecznik o ok. 0,8 - 1 A.

Pozdrawiam

Rumcajs
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Re: Auto pali bezpiecznik od zaworów CNG "ELEKTRO ZAWORY GAZ

Post autor: tigercng »

Rezystancje pomierzone na uszkodzonych cewkach to czysta teoria. Takich danych nie wolno brać do obliczeń. Uszkodzona cewka po podłączeniu napięcia i rozgrzaniu się może mieć np. 2 ohm. Bezpiecznik spali się natychmiast. Co wtedy warte są Twoje obliczenia?
Rumcajs
Posty: 240
Rejestracja: pn kwie 30, 2012 10:32
CNG car: Zafira 1,6 CNG Njoy `05 budyń vel majonez Babuni
Lokalizacja: Pruszków

Re: Auto pali bezpiecznik od zaworów CNG "ELEKTRO ZAWORY GAZ

Post autor: Rumcajs »

Tiger,

moje rozważania są warte dużo i nic.

Przykład autentyczny ze znanych mnie pojazdów z instalacją 24V, cewka nowa oporność ok 60 ohm.
Bezpiecznik 7,5 A.
W wyniku postępującego zjawiska zwarć międzyzwojowych, po pewnym czasie zaczyna spadać oporność.
Możesz nie wierzyć, ale dopiero po osiągnięciu oporu kilku ohmów pali bezpiecznik. Oporność cewki jak już spadnie, na skutek zwarcia kolejnych zwoji to się nie podniesie. Zwarcie je stopi ze sobą i spali bezpiecznik.
Przede wszystkim na skutek spadku oporu dochodzi do nadmiernego grzania się cewki, zmian w jej plastikowym korpusie, postępujących zwarć pomiędzy zwojami, spadku oporności. Jest to mechanizm "samonapędzający" się

Tiger, głównie chodziło mnie o to, że jeżeli wyliczenia oparte o napięcie i moc cewki, mówią, iż powinna mieć 13,1 ohma a ma 12, to takiej bym nie wymieniał. Ona mieści się moim zdaniem w tolerancji produkcyjnej.
Walcząc z przypadkiem 24v opisanym wcześniej mierzyłem dziesiątki cewek. Z tego powodu napisałem ok. 60 ohm a powinienem napisać 60 +/- 6 ohm.

Te cewki co mają 9 z groszem należy wymienić i zobaczyć co będzie dalej.

Rumcajs.


BTW. Przed wymianą zmierzyłbym i zanotował ich oporność. Wieczorem sprawdzę oporność cewki którą fotografowałem dla Tomek-Tomek.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Problemy w użytkowaniu CNG”