cng-lpg

Problemy techniczne i pytania związane z eksploatacją samochodów
keram74
Posty: 4
Rejestracja: wt sty 25, 2011 20:30
CNG car: zafira 1.6 cng+benz
Lokalizacja: wielkopolska

cng-lpg

Post autor: keram74 »

witam wszystkich.mam dylemat czy jest to możliwe i opłacalne wymienić orginalną instalacje cng w oplu zafirze na instalacje lpg,czy te silniki nadają się pod instalacje lpg czy może już się ktoś spotkał z taką sytuacją?z góry dziękuje za odpowiedź.pozdrawiam wszystkich
:lol:
marzehn
Posty: 4
Rejestracja: pt cze 03, 2011 11:40
CNG car: opel zafira
Lokalizacja: warszawa

Re: cng-lpg

Post autor: marzehn »

Cześć i podbijam temat

Kończę przygodę z cng ,zna ktoś jakiś warsztat specjalizujący się w takich przeróbkach.

Pozdrawiam
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Re: cng-lpg

Post autor: tigercng »

Instalacji CNG nie da się prawidłowo zdemontować bez przeprogramowania sterownika silnika. Również sam silnik CNG różni się konstrukcyjnie od silnika benzynowego - stopień sprężania, co uniemożliwia w pełni efektywną pracę na benzynie lub LPG. Brak jest pełnowymiarowego zbiornika na benzynę i mocowania koła zapasowego.
Najlepszym rozwiązaniem jest sprzedaż auta CNG i zakup auta fabrycznie benzynowego.
Awatar użytkownika
wwrobel
Posty: 17
Rejestracja: pt kwie 30, 2010 09:45
CNG car: Multipla BiPower ELX
Lokalizacja: Łańcut

Re: cng-lpg

Post autor: wwrobel »

Najlepszym rozwiązaniem jest sprzedaż auta CNG i zakup auta fabrycznie benzynowego.
Nie zgodze się z kolegą.

Właśnie przerobiłem Fiata multiplę BiPower na LPG.

Wywaliłem: 3 bute, osłonę i przewody - łącznie chyba ze 140kg

Zostawiłem:

- oryginalny komp do silnika i CNG - inaczej się nie dało
- układ wtryskowy (wtryski, listwa, dolot)
- pozostałe elementy w komorze silnika od CNG

Zamontowałem:
- instalację LPG STAG 4 Qbox
- butlę zewnętrzną 52l - pod spód
- wlot w miejsce poprzedniego (pod klapką)

Pierwsze wrażenia z eksploatacji:
- auto zrywniejsze - ma lepsze przyśpieszenie bo m.inn. jest lżejsze o 130kg
- silnik ciszej pracuje - spostrzeżenie mojej małżonki "no już nie pracuje jak diesel"
- brak szarpania po odjęciu nogi z gazu (bez i z włączoną klimą) - przy CNG zawsze szarpało
- nieograniczony zasięg w PL - bezcenne :)

To, że jest fabrycznie przystosowany do napędzania gazem uważam za plus.
Cały układ napędowy - silnik, skrzynia - jest odpowiednio zestrojony i to daje mu przewagę nad silnikami na Pb przerobionymi na LPG.

Poza tym:
- pojemność CNG 1596, Pb 1580
- masa CNG 1470 Pb 1300
- Stopień sprężania: CNG 12.50:1 Pb 10.5:1
- Maksymalny moment obrotowy: CNG 133 Nm Pb 143 Nm

Osobiście nie widzę problemów a same plusy - przede wszystkim ekonomiczne.
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Re: cng-lpg

Post autor: tigercng »

Z Multiplą jest trochę inna sprawa, niż np. z Zafirą lub Touranem. Instalacja CNG we Multipli jest dość luźno zintegrowana z resztą samochodu i taką operację jest znacznie łatwiej przeprowadzić. Przykładowo zbiornik na paliwo ma 37 litrów, a nie 14 litrów, więc nie trzeba go zmieniać. Jednak koło zapasowe będziesz musiał wozić luzem w bagażniku, albo pozostać przy zestawie naprawczym. Zawieszenie pozostawiasz dostosowane do ciężaru zbiorników, więc auto będzie twardsze i wyżej zawieszone.
wwrobel pisze:Pierwsze wrażenia z eksploatacji:
- auto zrywniejsze - ma lepsze przyśpieszenie bo m.inn. jest lżejsze o 130kg
To jest prawdopodobne, obniżenie wagi zawsze skutkuje polepszeniem osiągów. Podobny efekt uzyskasz pozbywając się pasażerów z auta :D
wwrobel pisze:- silnik ciszej pracuje - spostrzeżenie mojej małżonki "no już nie pracuje jak diesel"
U mnie od czasu montażu separatora auto jest zdecydowanie cichsze na CNG, niż na benzynie.
wwrobel pisze:- brak szarpania po odjęciu nogi z gazu (bez i z włączoną klimą) - przy CNG zawsze szarpało
U mnie nigdy nie szarpało, czy z klimą, czy bez klimy. Może to przypadłość Fiata...
wwrobel pisze:- nieograniczony zasięg w PL - bezcenne :)
Kupowanie samochodu na CNG aby mieć "nieograniczony zasięg w PL" to oczywisty błąd. Może za 20 lat...
wwrobel pisze:To, że jest fabrycznie przystosowany do napędzania gazem uważam za plus.
To nieporozumienie, silnik jest przystosowany do zasilania gazem CNG, a nie każdym gazem, jak sugerujesz. Gaz LPG nie ma tak wysokiej liczby oktanowej, aby wykorzystać stopień sprężania właściwy dla CNG.
wwrobel pisze:Osobiście nie widzę problemów a same plusy - przede wszystkim ekonomiczne.
Zawsze powtarzam, aby zakup samochodu na CNG był wcześniej starannie przemyślany. Z analizy musi wynikać, że jazda na CNG przyniesie korzyści. Z tego co piszesz, twój zakup był nieprzemyślany. A szkoda, uniknąłbyś rozczarowania. Możesz mieć pretensje tylko do siebie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Problemy w użytkowaniu CNG”