Punto II FL 1.2 Natural Power - gubi wolne obroty na CNG

Modele pojazdów do 3,5 t marki Fiat zasilane CNG.
Naper77
Posty: 10
Rejestracja: ndz mar 11, 2012 01:31
CNG car: Fiat Punto 1.2 natural power
Lokalizacja: Europa, Polska

Punto II FL 1.2 Natural Power - gubi wolne obroty na CNG

Post autor: Naper77 »

Dzien Dobry.

Otoz mam od lutego punciaka. Wszystko ok, ale od niedawna zaczal gubic wolne obroty na CNG. Na benzynie bezproblemowo, na CNG czasami jest dobrze, ale jak sie rozgrzeje, to na wolnych obrotach jest taka charakterystyczna praca sinusoidalna. Nie mam obrotomierza ale to jest regularne wahlowanie pomiedzy 300 a 750 tylko czasami z tych 300 juz sie nie podniesie. Generalnie raz na 10 km w korku pada, ale tylko na wolnych obrotach, tylko kiedy stoi. Poza tym zadnych oznak: nie szarpie, rowno przyspiesza.

Bylem u gazownika, podlaczyl pod OBD - komp nie wykazal zadnych bledow - wtryski ok, lambda ok. Ale to byl komp generalny. Zalecil mi fiatowski, gdyz w punciaku komp od gazu i od auta sa zintegrowane (Metatron). Gazownik zalecil mi podkrecenie obrotow w serwisie Fiata. Zanim tam sie wybiore, chcialbym zapytac:

Czy ktos przerabial juz takie objawy?
Jakies pomysly?
Od czego zaczac diagnostyke?
Czy mozna gdzie kupic komp diagnostyczny do tej instalacji i modelu?


Z gory dziekuje za wszelkie rady i pozdrawiam
Awatar użytkownika
hombre77
Posty: 52
Rejestracja: sob gru 05, 2009 19:55
CNG car: FIAT Multipla BiPower
Lokalizacja: Świętochłowice

Falujące obroty

Post autor: hombre77 »

Nie ograniczaj się tylko do diagnozy układu CNG, nieprawidłowej pracy na benzynie możesz nie zauważyć. Na gazie wszelkie nieprawidłowości wychodzą dużo wcześniej (bardziej czuły układ).
Jeżeli to się dzieje tylko na ciepłym silniku to przyczyną może być wadliwy czujnik temperatury silnika. Sterownik odczytuje wartość z prawidłowego zakresu, ale nieadekwatną do temperatury silnika. Dlatego brak błędów. Najlepiej sprawdzić rezystancję czujnika dla różnych temperatur.

Oprócz tego sprawdź szczelność dolotu, też rozgrzanie silnika może rozszczelniać układ i łapie fałszywe powietrze - przekłamania MAP sensora (przestawianie kąta zapłonu), lambdy (mieszanka) itd.

Przyczyn może być wiele, zacznij od czujnika temperatury i układu dolotowego, sprawdź, czy nie ma przedmuchów do skrzyni korbowej (wyciągnij bagnet z oleju i sprawdź czy nie ma tam spalin), wyczyść silnik krokowy. To częste przypadłości, których przyczyny są naprawdę różne.
Estaciones de GNC
Obrazek
Naper77
Posty: 10
Rejestracja: ndz mar 11, 2012 01:31
CNG car: Fiat Punto 1.2 natural power
Lokalizacja: Europa, Polska

Post autor: Naper77 »

Mucios gracias el Hombre77!!!

Mam juz co robic w wolnym czasie! - dziekuje za plan zajec. Ja jeszcze podejrzewam swiece.

Jako byly kierowca na LPG juz nie jedna padake przerabialem od inst LPG I do IV generacji. Brak mi tylko doswiadczenia na CNG.

Raz jeszcze dziekuje.

Oczywiscie jak ktos chce cos dorzucic - prosze bardzo.

Mam tylko pytanie uzupelniajace: czy w serwisie Fiata powinni miec komputer ktory odczyta punciaka natural power? (z tym METATRONem)
firas
Posty: 71
Rejestracja: czw sty 19, 2012 18:39
CNG car: narazie BRAK
Lokalizacja: się wzioł

Post autor: firas »

Naper77, oczywiście że w serwisie FIATA będą mieli czym sie podłaczyc do twego autka. :wink:

Zaś co do interfejsów częściowo uniwersalnych to podobno tylko FICOM daje radę sie podłączyć do aut z grupy Fiata z CNG.
Ostatnio zmieniony pt maja 04, 2012 17:25 przez firas, łącznie zmieniany 1 raz.
Naper77
Posty: 10
Rejestracja: ndz mar 11, 2012 01:31
CNG car: Fiat Punto 1.2 natural power
Lokalizacja: Europa, Polska

Post autor: Naper77 »

i z tego twojego emotikiona nie wiem czy to ja sie wyglupilem z pytaniem niedoceniajacym FIATa, czy tez ty mnie uspokajasz ze w przyslowiowym FIAT Ustrzyki Dolne maja kompa ktory zbada fiata z cng :-))))

Dzieki za info o FICOM - nie wiedzialem ze cos takiego fruwa.
Awatar użytkownika
hombre77
Posty: 52
Rejestracja: sob gru 05, 2009 19:55
CNG car: FIAT Multipla BiPower
Lokalizacja: Świętochłowice

Examiner

Post autor: hombre77 »

Examiner Fiatowski powinien być w wyposażeniu każdego ASO, a to to łączy się ze wszystkim stosowanym w samochodach grupy FIAT.
Mi się udało połączyć z Metatronem 5D0 za pomocą UniDiaga i zwykłego interfejsu Viakena (dedykowany dla FIATa). A jaki masz komp do benzyny? Ja w Mulci mam 4GF i z tym jest problem, daje się skomunikować FiatEcuScan'em (w wersji darmowej, pełna podobno czyta wszystko, ale dopiero od wersji >2.9) jako 49F - daje się odczytać błędy i skasować autoadaptację.

Ustrzyki? Od lat wybieram się w Bieszczady, ale jakoś zawsze w wakacje ląduję nad morzem. Pozdrów Siczkę ode mnie.
Ostatnio zmieniony sob maja 05, 2012 19:18 przez hombre77, łącznie zmieniany 1 raz.
Estaciones de GNC
Obrazek
Naper77
Posty: 10
Rejestracja: ndz mar 11, 2012 01:31
CNG car: Fiat Punto 1.2 natural power
Lokalizacja: Europa, Polska

Post autor: Naper77 »

Dzieki Hombre! ;-)


Maly update: auto przez ostatnie miesiace czasami gubilo obroty czasami nie (tylko na gazie, na benzynie perfect!). Od jesieni zaczelo gubic nagminnie. tzn po odpaleniu na cng jest cacy, ale jak silnik sie juz nagrzeje, to na biegu jalowym zaczyna sie klasyczna hustawka, praca, powolne opadanie, komputer podnosi, stabilizuje, opada, podnosi - czas trwania kazdej fazy ok 2 sekund - za ktoryms wahnieciem - silnik pada. bardzo uciazliwe w korkach.

Ostatnio wymienilem swiece (Bosch) gubilo dalej, przczyscilem przepustnice (gubilo dalej), wymienilem przewody (Beru ZF787, choc niby wg katalogu maja byc tez inne, ale sprzedawca mi wcisnal te z tekstem "katalog w siecis ie myli") gubilo nadal.....

Pojechalem do Serwisu Fiata - sprawdzili filtr gazu (?) swiece (nie wiem po co), wtryskiwacze, reduktor, podlaczyli pod examinera i wyszlo im.......ze wszystko jest w porzadku, a falowanie obrotow to wina jakosci gazu ktory tu gdzie mieszkam (Belgia) jest podobno najslabszym/najmniej kalorycznym z calej UE.

Zapytalem w Fiacie czy moga mi obroty biegu jalowego podniesc -powiedzieli ze nie , ze to jest stale ustawienie komputera.
Zapytalem o to samo przez telefon mechanika w Polsce - i mechaniczna zapadka linki gazu przy przepustnicy zostala przesunieta o jeden zabek :-))))))))))) ale to nie jest "dobre" rozwiazanie, bo........ jak przelacze na benzyne to mam jalowe na poziomie 1,5 tys :-)
czyli "somebody stop me"! :-)

A tak na serio to mi jeszcze w tym fiacie polecili azebym zatankowal cng w Niemczech i zaobserwowal czy "jest lepiej"

Zanim dojade do tych Niemiec, mam nastepujace pytania do tych kolegow ktorzy moga mi doradzic:

-czy pomimo swietnych wynikow examinera, jest sens, pro forma wymienic czujnik temperatury? podobno padaja, podobno sa tanie, podobno nie zaszkodzi

-czy nadal mozliwe jest ze to moze byc sonda lambda?

-jaki polecacie software diagnostyczny "z allegro" ktory calkiem sprawie pozwoli na podgladanie pracy silnika w warunkach domowych?

-czy naprawde nie da sie softwarowo podkrecic obrotow?

-i pytanie finalne (az capsem napisze, bo nie wierze): CZY TO JEST MOZLIWE ZE OBROTY FALUJA OD JAKOSCI GAZU I NIE MOZNA W FIACIE Z TYM NIC ZROBIC?;-)

Jestem wdzieczny wszytskim cierpliwym kolegom ktorzy znajda chwile czasu azeby odpisac na chociazby jedno z postawionych pytan.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Fiat”