Rynek CNG w Polsce 2010/2011

Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka na temat CNG

Moderator: Gerard Bartłomiejczyk

Gerard Bartłomiejczyk
Posty: 36
Rejestracja: pn sie 11, 2008 16:42
Lokalizacja: Warszawa

Rynek CNG w Polsce 2010/2011

Post autor: Gerard Bartłomiejczyk »

Rynek CNG w Polsce 2010/2011

Konferencje
Coraz więcej mówi się w Polsce o CNG. Organizowane są kolejne spotkania entuzjastów, na które przybywają właściciele flot i pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, pracownicy firm gazowniczych i uczestnicy projektów w zakresie paliw samochodowych.
Podczas poznańskich Targów Poleko 2010 prezentowane było CNG na stoisku Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA przez Portal cng.auto.pl.
Urząd Miasta w Śremie w województwie wielkopolskim w październiku 2010r zorganizował spotkanie mające na celu podjęcie działań stworzenia lokalnego rynku CNG w perspektywie dwóch lat.
W maju 2010r odbył się Ogólnopolski Kongres Regionów w Świdnicy, spotkanie samorządowców z przedsiębiorcami. Tegoroczne spotkanie odbyło się pod hasłem „Samorząd – Inwestycje – Rozwój”, którego upatrywano w CNG. W tym samym miesiącu w Zamku Książ podczas zorganizowanej konferencji z udziałem reprezentantów polskiej i czeskiej strony omawiano zagadnienie „Zielonej Linii” dla autobusów CNG mających kursować pomiędzy Wrocławiem, a Pragą.
Odżył projekt „Błękitnego Korytarza” dzięki Aleksandrowi Miedwiediewowi, wiceprezesowi Gazpromu, który wykazuje zainteresowanie siecią stacji CNG z Kaliningradu do Lizbony głównie dla samochodów ciężarowych. Uzyskał wsparcie Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Wizytując w Polsce wywołał zainteresowanie Departamentu Ropy i Gazu Ministerstwa Gospodarki, które zajęło się strategią rozwoju rynku CNG w Polsce. W dniu 15 grudnia 2010r odbyło się posiedzenie Międzyresortowego Zespołu ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego.
Przez Polskę mogą być rozważane trasy z Kaliningradu do Lizbony i z Moskwy do Berlina. Interesujące jest że temat CNG upublicznili studenci Uniwersytetu Warszawskiego podczas spotkania, które odbyło się 19 maja 2010r z Aleksandrem Miedwiediewem. Wiele uczelni wykazuje zainteresowanie CNG na których powstają kolejne prace naukowe na ten temat.
W marcu odbędą się w Warszawie ważne wydarzenia branży; Konferencja Naukowo Techniczna MIASTO i TRANSPORT 2011 NOWOCZESNA KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA, LPG LNG CNG Gas Show 2011 i XV Międzynarodowe Forum Gazowe LPG & CNG 2011.
Stacje CNG
Coraz więcej firm planuje budowę stacji CNG. Między innymi Silikony Marcolla ogłosiły projekt Hotel CNG, który zakłada lokalizację stacji przy hotelach i motelach.
W 2010r uruchomiono punkt tankowania CNG na potrzeby gazowni w Starachowicach. W maju otwarto drugą stację CNG w Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej na terenie zajezdni autobusowej, a w Warszawie uruchomiono nową stację przy ul. Prądzyńskiego, która zastąpiła stację przy ul. Kasprzaka. Dzięki nowej lokalizacji stacja czynna jest całodobowo.
Rozbudowa stacji CNG w Krakowie przy ulicy Balickiej jest na ukończeniu.
Ogłoszono przetarg na modernizację stacji CNG w Zamościu przy ul. Lipowej wspólnie ze stacjami z Sandomierza i Pilzna. W efekcie tych prac Zamość planuje zwiększenie floty autobusów CNG o 12 nowych wozów, na które rozpisano już przetarg, a Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej rozstrzygnęło przetarg na dostawę lekkiej śmieciarki Iveco Eco Daily Natural Power zasilanej sprężonym gazem ziemnym.
Na potrzeby NGV funkcjonują 34 ogólnodostępne stacje i co najmniej 15 działających na użytek firm transportowych i produkcyjnych.
Od 14 lipca 2010 roku nastąpiła zmiana ustalania ceny CNG przez PGNiG SA na stacjach na podstawie średniej hurtowej ceny netto oleju napędowego Ekodiesel PKN Orlen. Cena 1m3 CNG wynosi 2,46 zł brutto i obowiązuje do 22 marca br. Stanowi ona 55% ceny hurtowej netto litra Oleju Napędowego.
NGV
W Polsce testowanych jest coraz więcej pojazdów zasilanych CNG. W br. już w styczniu w Katowicach pojawił się autobus Tedom C12G CNG, którym wykazuje zainteresowanie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach, a PMKS z Tarnobrzega testował Jelcza M121 CNG.
Dealerzy zainteresowani sprzedażą pojazdów NGV udostępnili w ubiegłym roku do testów pojazdy demonstracyjne; Mercedes-Benz Sprinter NGT, Fiata Panda Natural Power, VW Caddy Furgon EcoFuel 2.0 CNG, IVECO "ECODAILY" Natural Power, i inne.
Nowe Solarisy Urbino 12 CNG eksploatować zaczęło MPK w Radomiu. Zamówiono 12 wozów, z których jeden został w dniu 9 listopada 2010 wypożyczony przez Miejskie Zakłady Autobusowe z Warszawy i rozpoczął testy na ulicach stolicy. Wynik ma posłużyć opracowaniu warunków wdrożenia floty 80 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG.
Temu zagadnieniu na stronach PiS z dzielnicy Praga Północ w Warszawie poświęcony był artykuł Pana Roberta Kazaneckiego zatytułowany „Dlaczego Warszawskie MZA nie wykorzystują taniego paliwa CNG?”
Na ulice Warszawy wyjechała na stałe ekologiczna śmieciarka Mercedes-Benz Econic CNG.
Po cztery nowe autobusy zasilane CNG zakupiły w 2010r MPK z Inowrocławia i PKM z Gdyni. Dwa nowe autobusy Tedom CNG pojawiły się w Mielcu.
PGNiG SA ogłasza przetarg na 36 miesięczny leasing operacyjny 10 pojazdów z fabryczną instalacją zasilania sprężonym gazem ziemnym.
Sport CNG
W wyścigu pojazdów zasilanych wyłącznie bio CNG Scirocco CUP Maciej Steinhof w klasyfikacji generalnej zajął 3 miejsce.
Podczas VII Supertestu Ekonomii zorganizowanego przez Stowarzyszenie Auto Klubu Dziennikarzy Polskich, który odbył się 26 czerwca 2010r. pojazdy CNG zajęły czołowe pozycje w kilku klasyfikacjach; Iveco eco Daily 50C 14G za koszt przewiezienia 1m3 ładunku na 100km wynoszący 1.44zł i koszt przewiezienia 1t ładunku na tym samym dystansie uzyskany za kwotę 13.14zł, autobus Tedom C12G za osiągnięcie kosztu przewiezienia 1 pasażera na 100km za 87gr. i wreszcie Opel Zafira A 1.6 CNG kierowany przez pana Andrzeja Bagniewskiego, który uzyskał koszt przejechania 100 km za kwotę 10.39zł.
Podsumowanie
Mamy możliwość rozwoju rynku CNG. Jest coraz więcej podmiotów zainteresowanych tym ekologicznym paliwem. Osoby prywatne stają się coraz częściej posiadaczami NGV. Firmy analizują bilans dla transportu opartego na CNG. Ale tak długo jak emerytowany policjant będzie miał kłopot z zarejestrowaniem samochodu wyprodukowanego w Polsce z fabryczną instalacją CNG sprowadzonego z zagranicy uzyskując w swojej ocenie dowód rejestracyjny z niewłaściwym wpisem dotyczącym CNG nie osiągniemy wiele.

Gerard Bartłomiejczyk
Rzeczoznawca SITPNiG w zakresie gazownictwo
specjalność: technika i technologia wykorzystania CNG,
jako paliwa do napędu pojazdów mechanicznych
Opracowano na podstawie www.cng.auto.pl
ODPOWIEDZ

Wróć do „Publikacje Gerarda Bartłomiejczyka”