Stacja CNG - Częstochowa

Wykaz stacji CNG na terenie kraju. Dokładne opisy ogólnodostępnych stacji tankowania CNG. Dostępność CNG.
Pawel_V70
Posty: 28
Rejestracja: pn lip 23, 2007 18:50
CNG car: Volvo V70 bifuel '02
Lokalizacja: Łódź

Stacja CNG - Łódź (!walczymy o budowę stacji!)

Post autor: Pawel_V70 »

Witam wszystkich grupowiczów.
Piszę z miasta w którym nie ma stacji CNG. Jeżeli spojrzymy na metanową mapę Polski - to okolice Łodzi (okrąg ok. 100km) nie posiada żadnego dystrybutora gazu ziemnego. To czarna dziura na mapie CNG. Dlaczego w środku Polski nikt nie jest zainteresowany dystrybucją tego taniego i ekologicznego paliwa ?
Przypomnę, że kilkakrotnie były testowane autobusy CNG przez łódkie MPK. W 2005 roku wyznaczono działkę w zajezdni Nowe Sady (obok przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia) na stację tankowania. Idealne miejsce - w centrum, wszędzie łatwy dojazd. Ostatnio jeździł autobus CNG we wrześniu.
Wielokrotnie zwracałem się do władz MPK, Gazowni Łódzkiej (oddział mazowiecki), władz miasta z pytaniem - kiedy wreszcie zostanie uruchomiona ww stacja. Niestety, pomimo, że na stronie PGNiG (http://www.pgnig.pl/dlaauta/218/stacje/) Łodź widnieje w planach lokalizacji, nikt nie chce konretnie odpowiedzieć na to pytanie. Pomijam juz fakt, że wkrótce Łodź będzie miejscem krzyżowania się tras A1, A2, A8 i innych.
Chciałbym dowiedzieć się poprzez nasze forum, czy jest szansa (u kogo, z kim) dokładnej daty uruchomienia stacji CNG w Łodzi.
Pozdrawiam wszystkich użytkowników aut zasilanych superpaliwem - CNG,
Paweł (Volvo V70 CNG)
Ostatnio zmieniony śr lis 30, 2011 00:28 przez Pawel_V70, łącznie zmieniany 4 razy.
Paweł, Łódź
Volvo V70 bifuel
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Re: Stacja CNG - Łódź

Post autor: administrator »

Pawel_V70 pisze:Witam wszystkich grupowiczów.
Piszę z miasta w którym nie ma stacji CNG. Jeżeli spojrzymy na metanową mapę Polski - to okolice Łodzi (okrąg ok. 100km) nie posiada żadnego dystrybutora gazu ziemnego. To czarna dziura na mapie CNG. Dlaczego w środku Polski nikt nie jest zainteresowany dystrybucją tego taniego i ekologicznego paliwa ?
Przypomnę, że kilkakrotnie były testowane autobusy CNG przez łódkie MPK. W 2005 roku wyznaczono działkę w zajezdni Nowe Sady (obok przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia) na stację tankowania. Idealne miejsce - w centrum, wszędzie łatwy dojazd. Ostatnio jeździł autobus CNG we wrześniu.
Wielokrotnie zwracałem się do władz MPK, Gazowni Łódzkiej (oddział mazowiecki), władz miasta z pytaniem - kiedy wreszcie zostanie uruchomiona ww stacja. Niestety, pomimo, że na stronie PGNiG (http://www.pgnig.pl/dlaauta/218/stacje/) Łodź widnieje w planach lokalizacji, nikt nie chce konretnie odpowiedzieć na to pytanie. Pomijam juz fakt, że wkrótce Łodź będzie miejscem krzyżowania się tras A1, A2, A8 i innych.
Chciałbym dowiedzieć się poprzez nasze forum, czy jest szansa (u kogo, z kim) dokładnej daty uruchomienia stacji CNG w Łodzi.
Pozdrawiam wszystkich użytkowników aut zasilanych superpaliwem - CNG,
Paweł (Volvo V70 CNG)
Przyznam Ci całkowitą rację. Niestety, PGNiGe nie jest firmą prywatną, której zależałoby na dalszej ekspansji w sekotorze CNG w Polsce. Każdy zauważy, że właśnie w centrum naszego kraju występuje najbardziej dotkliwy brak stacji CNG. Porównując Województwo Łódzkie do Województwa Kujawsko-Pomorskiego to prawdziwa przepaść. Trzeba wspólnie zastanowić się nad środkami, jakie możemy podjąć jako forum, dzięki którym zostaną udzielone chociaż podstawowe odpowiedzi na pytania czy będzie w tym województwie stacja i w jakim okresie czasu.

Poza tym słyszałem o tej inicjatywie jednego z radnych miasta Łodzi odnośnie tych torebek foliowych. Gość teraz ma spore wzięcie, więc może jakoś z nim uda Ci się nawiązać kontakt i zgodzi się do interwencji w sprawie CNG. Trzeba próbować każdych środków :)
Karol Wieczorek
Pawel_V70
Posty: 28
Rejestracja: pn lip 23, 2007 18:50
CNG car: Volvo V70 bifuel '02
Lokalizacja: Łódź

Łódź

Post autor: Pawel_V70 »

Witam, podobno o Łodzi mówiono ostatnio na spotkaniu w PGNiG. Czy ktoś coś wie więcej ? Czy liwości powstania stacji CNG w Łodzi ?

Pozdrawiam,
Paweł
Paweł, Łódź
Volvo V70 bifuel
Pawel_V70
Posty: 28
Rejestracja: pn lip 23, 2007 18:50
CNG car: Volvo V70 bifuel '02
Lokalizacja: Łódź

MPK Łódź raczej nie kupi autobusów CNG ... :-(

Post autor: Pawel_V70 »

Witam wszystkich użytkowników CNG,
cytuję za GW - dla nas złe informacje - :
"
Łódzkie MPK ogłosiło przetarg na dostawę 37 nowych autobusów. Zakupy będę kosztowały miejskiego przewoźnika nawet 10 mln euro!
Wszystkie nowe autobusy będą długimi przegubowcami o niskiej podłodze. Przy żadnym z wejść nie powinno być choćby jednego stopnia. To dobra wiadomość, zwłaszcza dla osób starszych i poruszających się z wózkiem. MPK czeka na oferty do 25 lutego, a ponieważ czas ich dostawy to najpóźniej sześć miesięcy to nowe autobusy zobaczymy prawdopodobnie jesienią.

Koszty ich zakupu szacuje się na ponad 10 mln euro - Stać nas na taki wydatek, zakupy nie spowodują zadłużania firmy - mówi Marcin Małek, rzecznik MPK. - A nowe autobusy są nadal potrzebne, bo te najstarsze, których nie opłaca się remontować, stopniowo wycofujemy z ruchu.

Ogromna dostawa nowych pojazdów nie oznacza jednak, że jesienią z ulic znikną Ikarusy. MPK ma ich nadal ponad 80, a część została niedawno wyremontowana w Solcu Kujawskim - Te autobusy mino starej konstrukcji świetnie sobie radzą i nie zamierzamy ich wysyłać na przedwczesną emeryturę - mówi Małek.

Nie ma też raczej szans na to, by w Łodzi pojawiła się duża partia autobusów np. na gaz. Nawet jeśli do przetargu zgłosi się firma, która je oferuje to zapewne nie będzie w stanie zaproponować atrakcyjnej ceny. A właśnie koszty są głównym kryterium ogłoszonego przetargu. Zwycięska oferta zostanie wybrana na podstawie: ceny (75 proc. punktów), parametrów funkcjonalnych i ekologicznych (20 proc.) oraz terminu dostawy (5 proc.)

Odpowiedzialnym za utrzymanie autobusów w dobrym stanie technicznym i czystości będzie ich dostawca. MPK zdecydowało, że nowe pojazdy lepiej oddać pod opiekę firmowego serwisu. Dlatego przetarg zakłada nie tylko dostawę, ale też kompleksowe utrzymanie autobusów przez 10 lat.

W MPK sezon zakupów rozpoczął się dwa lata temu. Od tego czasu miejski przewoźnik zamówił 154 autobusy. W 2005 roku MPK kupiło 19 Jelczy. Rok później na ulice Łodzi wyjechało 69 nowych pojazdów: 30 Mercedesów Conecto, 7 Mercedesów Citaro, 15 Jelczy oraz 17 Jelczy Vero. Wszystkie pojazdy trafiły do zajezdni Nowe Sady. W historii spółki to pierwsza tak duża wymiana taboru. W kwietniu 2007 r. kupiono pięć 12-metrowych i czternaście przegubowych 18-metrowych autobusów Volvo 7700 do zajezdni przy ul. Limanowskiego. Z kolei do zajezdni przy ul. Nowe Sady trafiło dwanaście 12-metrowych Mercedesów Citaro. Wraz z końcem ubiegłego roku, MPK wzbogaciło się także o dziesięć przegubowych 18-metrowych Mercedesów 405. Przewoźnik chwali się, że już trzy na cztery jego autobusy są niskopodłogowe.


Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź"

Jeżeli nie będzie autobusów CNG to także nie pojawi się stacja tankowania. A szkoda - centralna Polska pozostaje zatem gazową pustynią skutecznie blokując możliwość poruszania się pojazdów CNG po Polsce.

PS. Właśnie wróciłem z Włoch - od Tych do Madonna di Campiglio bez problemu tankowałem CNG - także w nocy. Austria i Włochy mogą być dla nas niedoścignionym wzorcem. Aż żal ściska - tyle nam do tej Europy jeszcze brakuje.
Pozdrawiam, Paweł V70 Łódź
Paweł, Łódź
Volvo V70 bifuel
VERONA
Posty: 82
Rejestracja: śr sie 22, 2007 11:13
CNG car: Zafira CNG 2006r.
Lokalizacja: Gdańsk ; Trelleborg

PUBLICZNA STACJA TANKOWANIA CNG W Łodzi (JEST TO MOŻLIWE)

Post autor: VERONA »

Cześć Paweł, miło zobaczyć jak się udzielasz na forum chyba jako jedyny z Łodzi.Twoja frustracja sięga zenitu, szczególnie po wojażach zagranicznych i możliwościach tankowania CNG do oporu.Poddaje do przemyślenia i dyskusji cień szansy, na postawienie stacji CNG w Łodzi w który to temat chętnie się zaangażuję osobiście.Ponieważ rozpocząłem już pewne projekty postawienia w innych częściach Polski stacji CNG, chętnie przy Twojej pomocy rozpoczniemy temat w Łodzi.Trochę moich spostrzeżeń.Na wszystkich forach w kraju toczą się dyskusje, na temat ilości stacji CNG w Polsce że jest ich mało.A zarazem malkontenci oczekują wyrośnięcia stacji "bo tak po prostu"Na temat czynnika ekonomicznego, to już w ogóle co to ich interesuje przecież ktoś musi postawić te stacje.Po pierwsze nie musi tylko może chcieć.Ponieważ tematem zajmuje się już komercyjnie, szukam poważnych Partnerów do rozmów na temat postawienia stacji w danych lokalizacjach w kraju.Jeszcze raz podnoszę wagę tematu, czynnik ekonomiczny jest podstawą tematu postawienia stacji.Dyskusje na forum kiedy będzie w końcu stacja w Łodzi nie ma na tą chwilę podstaw komercyjnych, co potwierdzają też szokujące w dobie ekologii działania MZK w Łodzi i warunki przetargu.W cywilizowanych krajach lecą za takie działania przeciw ekologii głowy na stołkach.Zarazem lecą rzadko bo mało kto z decydentów w tych krajach odważy się wystąpić przeciw ekologii na korzyść korporacji paliwowych.Nawet Ukraina w CNG miażdży Polskę.Z tym że tam ilość samochodów przybywa jak grzyby po deszczu.Czasami mam wrażenie że w Polsce jeździ więcej aut na rejestracjach Ukrainy niż PL.Reasumując zapraszam do kontaktu i rozmów na temat postawienia publicznej stacji CNG w Łodzi.Pamiętajcie o ekonomii, stację się stawia po to żeby tankować samochody a nie po to żeby ją postawić tylko.Jeżeli malkontenci są innego zdania, to niech postawią stację za swoje pieniądze i czekają aż ludzie zaczną kupować samochody na CNG bo przecież jest stacja.Pozdrawiam Sławomir Szymański VERONA Gdańsk http://www.cng24.com
Sławomir Szymański
0-507 105 930
SEGELN
Posty: 2
Rejestracja: śr maja 28, 2008 23:25
Lokalizacja: ŁÓDŹ

STACJA CNG

Post autor: SEGELN »

Witam, wszystkich serdecznie gdyż jestem nowy na forum :D

Na początku chciałbym zaznaczyć że jestem z Łodzi i również ubolewam nad faktem braku stacji CNG w naszym mieście. Swojego czasu prawie stałem się szczęśliwym posiadaczem VW Golfa IV 2.0 Bifuel, ale brak możliwości tankowania cng i wysokie ceny kompresorów do domowych stacji zmusił do kupna innego auta i korzystania z LPG :?

Ale wracając do tematu, odkąd jeżdżę na LPG zacząłem się poważnie zastanawiać nad otwarciem takowej stacji, ale duża konkurencja wciąż budzi we mnie mieszane uczucia (kilka stacji nawet zwinęło interes). Teraz widząc że temat CNG staje się coraz bardziej popularny i patrząc na inne państwa, w których CNG z sukcesem konkuruje z LPG, zacząłem myśleć nad otwarciem takowej stacji - a może mix CNG i LPG.

Posiadam dość ciekawy grunt przy jednej z głównych ulic wylotowych (obecnie wylot na A2 ale za kilka lat na krzyżówkę A2 i A1) jednocześnie położony 10 min od centrum miasta. Jego powierzchnia to ok 1800 m2.

I tutaj rodzi się moje pytanie do znawców tematu (m.in. VERONY) jakie są wymagania do otwarcia takiej stacji, czy taka powierzchnia nie jest za mała (i nie chodzi tu tylko o wymóg prawny ale i doświadczenie z użytkowania innych stacji) i w końcu jakie są orjętacyjne koszty aparatury do sprężania gazu i na jakie dotacje unijne można w takim przypadku liczyć (jeżeli wogóle są one możliwe do uzyskania).

Będę bardzo wdzięczny za wszelkie informacje i rady od poważnych osób znających temat :)
Z góry również dziękuję za odpowiedzi w stylu: "...człowieku nie opłaca się...", "...nie stać cię..." itp.

Pozdrawiam
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Re: STACJA CNG

Post autor: administrator »

SEGELN pisze:Witam, wszystkich serdecznie gdyż jestem nowy na forum :D

Na początku chciałbym zaznaczyć że jestem z Łodzi i również ubolewam nad faktem braku stacji CNG w naszym mieście. Swojego czasu prawie stałem się szczęśliwym posiadaczem VW Golfa IV 2.0 Bifuel, ale brak możliwości tankowania cng i wysokie ceny kompresorów do domowych stacji zmusił do kupna innego auta i korzystania z LPG :?

Ale wracając do tematu, odkąd jeżdżę na LPG zacząłem się poważnie zastanawiać nad otwarciem takowej stacji, ale duża konkurencja wciąż budzi we mnie mieszane uczucia (kilka stacji nawet zwinęło interes). Teraz widząc że temat CNG staje się coraz bardziej popularny i patrząc na inne państwa, w których CNG z sukcesem konkuruje z LPG, zacząłem myśleć nad otwarciem takowej stacji - a może mix CNG i LPG.

Posiadam dość ciekawy grunt przy jednej z głównych ulic wylotowych (obecnie wylot na A2 ale za kilka lat na krzyżówkę A2 i A1) jednocześnie położony 10 min od centrum miasta. Jego powierzchnia to ok 1800 m2.

I tutaj rodzi się moje pytanie do znawców tematu (m.in. VERONY) jakie są wymagania do otwarcia takiej stacji, czy taka powierzchnia nie jest za mała (i nie chodzi tu tylko o wymóg prawny ale i doświadczenie z użytkowania innych stacji) i w końcu jakie są orjętacyjne koszty aparatury do sprężania gazu i na jakie dotacje unijne można w takim przypadku liczyć (jeżeli wogóle są one możliwe do uzyskania).

Będę bardzo wdzięczny za wszelkie informacje i rady od poważnych osób znających temat :)
Z góry również dziękuję za odpowiedzi w stylu: "...człowieku nie opłaca się...", "...nie stać cię..." itp.

Pozdrawiam
Witamy na forum :)

Na samym początku polecam lekturę kilku witryn internetowych z tej listy, a szczególnie tej: http://www.gzog.pl/
Karol Wieczorek
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Re: STACJA CNG

Post autor: administrator »

SEGELN pisze:Posiadam dość ciekawy grunt przy jednej z głównych ulic wylotowych (obecnie wylot na A2 ale za kilka lat na krzyżówkę A2 i A1) jednocześnie położony 10 min od centrum miasta. Jego powierzchnia to ok 1800 m2.

I tutaj rodzi się moje pytanie do znawców tematu (m.in. VERONY) jakie są wymagania do otwarcia takiej stacji, czy taka powierzchnia nie jest za mała (i nie chodzi tu tylko o wymóg prawny ale i doświadczenie z użytkowania innych stacji) i w końcu jakie są orjętacyjne koszty aparatury do sprężania gazu i na jakie dotacje unijne można w takim przypadku liczyć (jeżeli wogóle są one możliwe do uzyskania).
Witam,
wczoraj na spotkaniu roboczym MadeGasCar został poruszony temat powstawania nowych stacji CNG. Zgromadzone osoby jednogłośnie stwierdziły, że największymi brakami na mapie stacji jest właśnie Łódź i tylko jedna stacja CNG w Warszawie.

Zostały wyciągnięte wnioski:
- Aby nowa stacja była rentowna musi być położona w miarą blisko, o ile nie w tym samym miejscu przebiegu gazociągu o wysokiej przepustowości i ciśnieniu. Przedstawiciele PGNiGe zapewniali, że jako dostawca nie będą robić żadnych problemów przy uzyskiwaniu z ich strony pozwoleń i podłączeń, gdyż interesuje ich przede wszystkim zbyt na dostarczany gaz.
- Konieczne są badania rynku w celu określenia rentowności takiej stacji. Koszt podstawowej instalacji z jednym kompresorem rozpoczyna się od 600.000 zł w górę, nawet do 2.000.000 (ok. tyle kosztowała stacja CNG w Rzeszowie).
- Wielką niewiadomą pozostaje uzyskanie pozwoleń na oddanie tego typu obiektu do użytku. W Polsce nie ma spójnych przepisów na temat oddania stacji CNG do użytku publicznego, czy to ze strony urzędów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo pracy, inspekcje handlową, budowlaną, czy zgodę na działalność ze strony władz lokalnych.
Karol Wieczorek
SEGELN
Posty: 2
Rejestracja: śr maja 28, 2008 23:25
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: SEGELN »

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

Czy w internecie jest dostępny plan rozmieszczenia gazociągu na terenie Łodzi?
Czy jedyną możliwością jest udanie się do Gazowni (chociaż śmiem wątpić czy udostępnią takie informacje "człowiekowi z ulicy").

Pozdrawiam
administrator
Administrator
Posty: 1583
Rejestracja: śr lip 18, 2007 11:10
Lokalizacja: Radom

Post autor: administrator »

SEGELN pisze:Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

Czy w internecie jest dostępny plan rozmieszczenia gazociągu na terenie Łodzi?
Czy jedyną możliwością jest udanie się do Gazowni (chociaż śmiem wątpić czy udostępnią takie informacje "człowiekowi z ulicy").

Pozdrawiam
Postaram się dowiedzieć od osób z firm zajmujących się stawianiem stacji CNG czy istnieje taka możliwość.

Poza tym rozmawiałem z tigerem i mówił mi, że kiedyś już konsultowała się z nim osoba zainteresowana budową stacji CNG w Warszawie. Po dłuższych analizach finansowych i zrobieniu biznesplanu jednak nic z tego nie wyszło. Musisz się raczej nastawić, że przez kilka pierwszych lat będziesz raczej do interesu dokładał niż czerpał z tego jakieś profity...

Ale nie chce Ciebie z drugiej strony zniechęcać. Ryzyko jest spore, ale z drugiej strony jak będziesz pierwszy na rynku i pomysł wypali to w przeciągu 10 lat być może będziesz miał z tego kokosy :)
Karol Wieczorek
Pawel_V70
Posty: 28
Rejestracja: pn lip 23, 2007 18:50
CNG car: Volvo V70 bifuel '02
Lokalizacja: Łódź

gruszki na wierzbie ...

Post autor: Pawel_V70 »

W serwisie autoflesz znalazłem taką wypowiedź przedstawiciela PGNiNG po tegorocznym forum gazowym:

"Zakończone w Warszawie XII Międzynarodowe Forum Gazowe zaowocowało wieloma konferencjami, tzw. szeptaną reklamą i... śladową ilością instalacji CNG. Dlaczego, bo w Polsce nadal panuje mit autogazu (propan-butan), jedynego i najlepszego.

- Nowi użytkownicy obawiają się metanu i ciągle opowiadają stereotypy o znikomej ilości stacji CNG w Polsce, a mamy ich już... 23. Ale w tym roku pojawią się nowe na mapie Polski (Szczecin, Łódź, Toruń, Katowice, Olsztyn, Bielsko Biała) - mówi Adam Krantz z PGNiG, specjalista ds. marketingu "

Pozdrawiam,
Paweł, Łódź
Volvo V70 bifuel
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Skody CNG w Łodzi

Post autor: tigercng »

Mam potwierdzoną informację, że Skody CNG dla PGNiGu opisane w innym naszym wątku trafiły także do gazowni, gdzie jeszcze stacji CNG nie ma, w tym także do Łodzi :!: :!: :!:

Pewnie w innej firmie potraktowano by to jako świetną okazję do szybkiego postawienia nowych, niewielkich (np. 70 m3/h) stacji CNG w tych miastach, aby zabezpieczyć potrzeby własne i nielicznych jeszcze Klientów.
Czy jednak w PGNiGu w Łodzi wpadną na taki pomysł ? Wątpię, pewnie tymi Skodami będą jeździć na benzynie, a butle trafią na złom...
kadafi
Posty: 5
Rejestracja: wt sie 12, 2008 13:28
Lokalizacja: Los Alamos

Post autor: kadafi »

Zbyt pochopnie bierzecie do serca słowa Pana Krantza i śmiem twierdzić że wyrywacie z kontekstu. W Bielsku owszem powstanie kolejna ale sprężarka i nie ogólnodostępna a na potrzeby Polifarbu. W Katowicach a w zasadzie w Sosnowcu powstała stacja w firmie Milmet (producent butli), pogranicze Sosnowca i Katowic przy "jedynce". Z założenia będzie tam można tankować ale na dzień dzisiejszy jeszcze nic z tego.
Inna ważna sprawa - przytoczonymi tutaj informacjami z firmy GZOG nie należy się sugerować specjalnie, i ja nie pracuję w konkurencji.


Nawiązując do pytania kolegi - 1800 m2 wystarczy ci na potężną jak na Polskie realia stację.
Odległość od gazociągu źródłowego jest najmniej ważnym czynnikiem, bo jak gazociągu nie ma to z mocy obowiązującego prawa operator systemu dystrybucyjnego musi go wybudować, co więcej jeśli jest to sieć rozdzielcza to klient nie ponosi żadnych kosztów jej rozbudowy. Płaci tylko ok 30% wartości samego przyłącza. Odmówić może tylko wtedy gdy udowodni że takowa inwestycja jest dla niego nieopłacalna, a to bardzo rzadko się zdarza, bo po drodze musi uwzględnić innych potencjalnych odbiorców gazu a tacy zawsze się "znajdą". Jeżeli złoży się wniosek o przyłączenie do sieci gazowej to w przypadku odpowiedzi odmownej operator musi również powiadomić o tym URE, mało tego , musi to URE udowodnić przedstawiając wyniki badań rynku itp itd a to już nie jest takie "chop siup".
Brak przepisów- obecnie staraniem Gazowni Zabrzańskiej opracowane zostały Wytyczne Projektowania i Odbiorów Stacji CNG. Przy opracowaniu w/w udział brały autorytety w dziedzinie CNG, Prawa Budowlanego, Pożarnictwa, Energetyki itp. w ten sposób powstał zbiór wszystkich mających zastosowanie przepisów w tzw. pigułce. W opinii kilku urzędów (starostwa powiatowe, UDT, PINB, PSP) te Wytyczne w sposób jednoznaczny rozwiązują wszystkie niejasności. Oczywiście że najlepiej by było gdyby to było rozwiązane na poziomie ustawowym no ale, żyjemy w takim a nie innym kraju.

Koszty budowy - spokojnie można założyć że będą na poziomie ok 1 mln do 1,2 mln, sprężarka o wydajności nie mniej jak 300 i nie więcej jak 600 m/h. Taka wydajność pozwala na komfortową obsługę, ale to już jest w zasadzie rzecz do głębszych analiz po rozeznaniu rynku m.in. planach rozwoju itp.
sigmaCNG
Posty: 8
Rejestracja: śr paź 15, 2008 18:39
Lokalizacja: Poznań

Post autor: sigmaCNG »

Jeszcze warto wspomnieć o koncesji na sprzedaz paliwa.
Z tego co wiem moze byc ciezko sprzedawac pod wlasnym,prywatnym szyldem. Aczkolwiek warto rozeznac sie w tym temacie. Z drugiej strony można też wejsc wspolprace z zakladami gazowniczymi lub innymi firmami majacymi mozliwosci dystrybucyjne paliw.
tigercng
Moderator
Posty: 1363
Rejestracja: wt lip 24, 2007 20:10
CNG car: Zafira 1.6 CNG Monovalent Plus 2003'
Lokalizacja: W-wa

Post autor: tigercng »

sigmaCNG pisze:Jeszcze warto wspomnieć o koncesji na sprzedaz paliwa.
Z tego co wiem moze byc ciezko sprzedawac pod wlasnym,prywatnym szyldem. Aczkolwiek warto rozeznac sie w tym temacie. Z drugiej strony można też wejsc wspolprace z zakladami gazowniczymi lub innymi firmami majacymi mozliwosci dystrybucyjne paliw.
Ustawa Prawo Energetyczne z obowiązku uzyskania koncesji wyłącza obrót paliwami gazowymi, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 100 tys. euro. W praktyce oznacza to możliwość prowadzenia stacji CNG ze sprzedażą do 13,5 tys. m3 miesięcznie bez obowiązku posiadania koncesji. Jak na realia CNG w Polsce to jest całkiem zadowalający wynik. Dopiero jak sprzedaż zacznie się zbliżać do tej granicy, trzeba pomyśleć o jej uzyskaniu.

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Wróć do „Stacje CNG w Polsce”